Programmet för Sobonadagarna är färdigt – du har väl säkrat din plats?

Den 2–3 juni är det dags för Sobonadagarna och i veckan blev programmet spikat och klart. Vi frågade Madeleine Gimåker, moderator för Sobonadagarna 2022, vad hon tänker om programmet.

– Det är ju ett fantastiskt program späckat med nutidsorientering och framåtblick. Årets tema, ”Förnyelsekraft för en hållbar utveckling”, är ju precis vad allting handlar om. När en kris tycks avlösa en annan handlar allt om förnyelsekraften. När utmaningarna blir större blir svaren i gengäld också större och därför är det så fantastiskt att vi kraftsamlar kring de positiva och kraftfulla möjligheter vi har att med modiga beslut i dag förändra vår gemensamma morgondag, säger Madeleine.

Är det någon speciell tanke du får när du ser rubrikerna på passen?

– Jag noterar att det är en bra palett av ljus på frågor som berör vår position som samhälle samt vår vision och hur vi ska navigera för att ta oss dit. De kommunala företagen är eniga om att den hållbara utvecklingen är vad framtiden handlar om, så det är jätteroligt att ha en talare som Parul Sharma på plats. Dessutom fångas helt nya perspektiv upp som påverkar de kommunala företagen oerhört mycket. Då talar jag om bland annat välfärdsbrotten som ökar samt brottslighet i det digitala rummet i stort. Frågor som i allra högsta grad påverkar utvecklingen framgent. Här är det oerhört spännande att vi får besök av Sandra Barouta Elvin, Nationell säkerhetschef, Microsoft, som förhoppningsvis kan skapa lite reda i säkerhetlandskapet åt oss, berättar Madeleine och fortsätter:

– Som komplement känns det fantastiskt att fokusera på möjligheter som kommer med innovationsförmåga och förmågan att hitta den enande kraften. Att några av talarna också bjuder på lite mer konkreta tankar om hur vi navigerar mot det hållbara samhället präglat av utveckling och tillit gör att det bli en perfekt helhet. Slutligen vill jag ju också nämna att jag blev oerhört glatt överraskad över att vi får besök av Marie Larsson, vd på Skellefteå buss. Det ger alltid ett stort mervärde att kunna sprida goda och intressanta exempel. Det är precis vad det handlar om att vara en medlemsorganisation.

Madeleine Gimåker, moderator Sobonadagarna 2022

Hur laddad är du inför Sobonadagarna?

– Personligen tycker jag ju att detta är en av årets höjdpunkter så det är klart att jag är oerhört laddad. Sobonadagarna är det tillfälle när vi verkligen ägnar oss åt att lyfta blicken, bli inspirerade och träffa varandra.

Din roll som moderator på Sobonadagarna, hur förbereder du dig?

– Det är en ära att få vara moderator på Sobonadagarna. Jag ägnar mycket tid, framför allt, under maj månad åt att förbereda mig. Mycket av tiden lägger jag på att samtala med talare och projektgruppen för att säkerställa att jag får med det väsentligaste. Dessutom mediterar jag faktiskt en del för att komma in i rätt mindset, säger Madeleine.

För den som fortfarande velar om den ska åka på Sobonadagarna, har du någon uppmaning till hen?

– Bara åk! Under pandemin har vi lärt oss att vi har en enorm förmåga att ställa om. Det är fantastiskt. Men samtidigt har vi lärt oss hur mycket det betyder att träffa andra. Att samtala och dela upplevelser. Det händer någonting särskilt i ett rum när man samlas kring en idé. Så kasta bort tvivlen och investera i dig själv och din organisation. Kom till Gävle! Avslutar Madeleine.

Du har väl anmält dig till Sobonadagarna? Om inte så är sista anmälningsdag för medverkan på plats i Gävle den 19 maj. OBS: Detta evenemang är exklusivt för våra medlemmar.

Anmäl dig här

• sobonadagarna