Telge Bostäder skapar jobb till långtidsarbetslösa: Portvakter ger trygghet i stadsdelen Hovsjö i Södertälje

Det kommunala bostadsbolaget Telge Bostäder jobbar långsiktigt och strategiskt för att motverka utanförskap och åtskillnad i bostadsområden. Tillsammans med arbetsförmedlingen skapar man jobb för långtidsarbetslösa hyresgäster. Nästa steg är att validera portvakternas kunskaper.

Tillsammans med Arbetsförmedlingen startade Telge Bostäder och Telge Hovsjö ett arbetsmarknadsprojekt med portvakter 2014. Syftet är att långtidsarbetslösa hyresgäster ska få en chans att komma ut i arbetslivet, få erfarenheter som kan leda till ett arbete på den öppna arbetsmarknaden och öka tryggheten i Hovsjö där projektet bedrivs.

– När vi startade 2014 var det oroligt, vi såg en nedåtgående trend och området hade blivit väldigt otryggt. Därför ville vi jobba med den sociala utvecklingen och Hovsjöborna, för att kunna vända utvecklingen till något positivt. Och det har faktiskt lyckats, säger Gülseren Büyükbalik, chef för social hållbarhet på Telge Bostäder.

Gülseren berättar att 46 långtidsarbetslösa har deltagit i projektet och att 29 av dem har gått vidare till ett ordinarie jobb.

Språkutveckling på arbetsplatsen – ett verktyg för inkludering

Att förstå språket på arbetsplatsen är grunden för att kunna utföra ett arbete. För att språket ska fortsätta utvecklas behöver det praktiseras både på jobbet och i den vardagliga kommunikationen.

– En nyckel till att få jobb är att behärska språket. Därför tränar vi på det. En del tränar på att förstå mer svenska, andra tränar på att kommunicera tydligare på svenska, säger Pontus Werlinder, vd Telge Bostäder.

Idag upplever hyresgästerna mer trygghet tack vare portvakterna. Nästa steg i arbetet blir både att utvidga projektet till fler bostadsområden och att validera portvakternas kunskaper. Genom validering kommer portvakterna kunna erbjudas ett kompetensintyg. Syftet är att stärka portvakterna, rusta deltagarna för framtiden och synliggöra deras kunnande.

– Det här är ett sätt för oss att jobba med kvalitetsfrågan. Valideringsprocesser är bra oavsett om man har jobbat länge i bolaget och vi vill utveckla andra roller likväl som för portvaktsrollen, säger Pontus Werlinder, vd Telge Bostäder.

Se filmen där Telge Bostäders medarbetare och ledare själva berättar om portvaktsprojektet:

Tre take away från Gülseren Büyükbalik, chef social hållbarhet, Telge Bostäder och Telge Hovsjö:

• Ha en bra kontaktperson på Arbetsförmedlingen.
  • Se till att ha en bra teamledare, någon som har tålamod och gärna pratar flera språk.
  • Tänk långsiktigt, det finns ingen quick fix.

Mer om jobbet som portvakt hos Telge Bostäder:
Målgruppen är arbetssökande och långtidsarbetslösa hyresgäster som är inskrivna hos Arbetsförmedlingen. Kandidaterna som matchar profilen väljs ut och projektanställs hos Telge Bostäder i två år. Portvakterna får utbildning i lokalvård och ansvarar för var sin gård samt trappuppgångar, tvättstugor och allmänna utrymmen i de olika områdena. I arbetsuppgifterna ingår också att dela ut information, ta bort klotter, kommunicera med hyresgäster, visa lägenheter för nya hyresgäster, informera om sopsortering och bokning av tvättider. Portvakterna blir en viktig länk mellan bostadsbolag och hyresgäster.

Se reportaget i SVT publicerat 15/11 2021:

De jobbar som portvakter i egna stadsdelen: ”Mitt första jobb i Sverige – hela familjen är glad” | SVT Nyheter

Enklare vägar in på arbetsmarknaden för nyanlända - Sobona

Yrkesprofilering och validering inom fastighetsbranschen - Sobona

Validering inom fastighet - Telge Bostäder AB bygger grunden inför en stor förändring inom kompetensförsörjning

Telge Bostäder om värdet av validering

Språkutveckling på arbetsplatsen

Enklare väg är navet för inkluderande kompetensförsörjning på Sobona:

www.sobona.se/enklarevag

• inkluderande kompetensförsörjning