Luciano Astudillo: Pinsamt av Maud Olofsson att jämföra sig med Obama

Ordföranden för socialdemokraternas jobbrådslag, riksdagsledamoten Luciano Astudillo, anklagar centerpartiets Maud Olofsson för att dra ett löjets skimmer över regeringen genom att försöka likna sig med USA:s nyvalde president Barack Obama.

- Otroligt pinsamt av Maud Olofsson att jämföra sig med Obama. Den nyvalde amerikanske presidenten har tydligt gått till val - och nu segrat - på ett budskap som har handlat om att hålla ihop landet, att synliggöra utsatta grupper, och att bygga upp en sjukförsäkring som omfattar alla. Det är raka motsatsen till vad den borgarliga regeringen har lyckats åstadkomma: ökade klyftor, raserade broar till arbete för den som förlorat jobbet, försämringar för arbetslösa och sjuka, och stora skattesänkningar för framför allt de som redan har mest. Centerpartiet har låg trovärdighet i de frågor som Obama har gjort till huvudtema för sitt politiska program, säger Luciano Astudillo.

- Det blir löjligt när Maud Olofsson i detta sammanhang försöka slå sig för bröstet i klimatfrågan, samtidigt som den borgerliga regeringen vägrar att ställa upp på progressiva mål för koldioxidutsläppen, och på punkt efter punkt försvårar omställningen från miljlöfarliga bilar till mer klimatsmarta transporter, säger Luciano Astudillo.

- Så sent som för en månad sedan kunde de borgerliga partiledarna inte ens tydligt tala om att de föredrog Obama framför McCain. Där Obama väcker hopp och säger "ja vi kan", för den borgerliga regeringen en politik som väcker rädsla och leder till strypta chanser genom att försvåra möjligheterna att få jobb, säger Luciano Astudillo.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna