"Moderaterna saknar konsumentpolitik" - Ann-Christin Nykvist talade på första maj i Sörmland

Manuel Ferrer, presschef, 070-666 02 59 Anders Grönvall, pressekreterare hos Ann-Christin Nykvist, 070-615 11 88 Konsumentminister Ann-Christin Nykvist (s) första maj-talade idag i Nyköping och Oxelösund. I talet gick hon till angrepp på moderaternas konsumentpolitik. ? I moderaternas världsbild existerar inga konsumentproblem. I en motion till riksdagen nyligen slår de fast att ?problem och missförstånd? mellan företag och konsument är något vi konsumenter får lösa själva, sa Ann-Christin Nykvist. Hon avslöjade också i talet att hon som konsumentminister inom kort kommer att ta ett initiativ för att utveckla och se till att konsumentvägledningen håller en hög och likvärdig nivå i hela landet. ? Men om Reinfeldt får bestämma blir det ingen satsning på konsumentvägledning. Något konsumentverk vill högern inte heller se, fortsatte hon. ? Det är en klassisk socialdemokratisk uppgift att stärka konsumenternas makt. Vi var med och grundade den konsumentkooperativa rörelsen. Vi deltog aktivt i kampen mot monopol och karteller på livsmedelsmarknaden, sa Ann-Christin Nykvist i sitt första maj-tal.