Öppet brev till Företagarna

Det går bra för Sveriges småföretagare, framtidstron är stark och antalet anställda växer kraftigt. Men nu har de fyra borgerliga partierna kommit överens om att avskaffa den nedsättning av arbetsgivaravgiften som vi socialdemokrater införde från och med år 1997. Konsekvensen om förslaget förverkligas är att företag inom exempelvis industrin, byggsektorn, taxinäringen, hotellnäringen samt jordbruk-, skog- och fiskenäringen får en kraftigt höjd arbetsgivaravgift. De borgerliga partiernas förslag om höjd arbetsgivaravgift skulle kosta företagen sex miljarder kronor. För ett litet företag med 2-3 anställda innebär försämringen att arbetsgivaravgiften ökar med drygt 37 000 kronor per år. Socialdemokraterna säger nej till höjd arbetsgivaravgift för småföretagen. Nu när det går bra för Sverige ska vi förbättra villkoren för småföretagen. Er VD, Gunvor Engström, skrev i ett pressmeddelande för drygt ett år sedan att ”Om nedsättningen av arbetsgivaravgifterna slopas kommer över 90 procent av kostnadsökningen belasta de mindre företagen”. Om de borgerliga partierna vinner valet i höst är detta precis vad som kommer att hända. Detta gör mig bekymrad. Jag hoppas att organisationen Företagarna som företräder många av Sveriges småföretagare tydligt markerar att ni säger nej till förslaget om kraftigt höjd arbetsgivaravgift för Sveriges hårt arbetande entreprenörer.