Film och foto ett bra komplement till text på sociala media

Plattformar för sociala media utvecklas hela tiden. Film, bild, ljud är något som blivit allt vanligare, vid sidan om enkla textmeddelanden. Facebook och twitter har idag avancerade tjänster för att visa både film och bild.

Vi hanterar allt större datamängder på sociala media

En frågeställning som sannolikt kommer att aktualliseras är finansiering av den enorma mängd data som dygnet runt laddas in och tankas ner på dataservrar världen över. Enkla textmeddelanden tar inte så stor plats, medan högupplösta bilder och filmer kräver extremt mycket serverkapacitet. Ett textmeddelande kanske ta någon kilobyte, en bild något hundratal kilobyte, en högupplöst bild några megabyte och en film flera hundra megabyte. En film av någorlunda storlek motsvarar sålunda hundratusentals textinlägg. Förutom serverkapacitet, så handlar det också om bredbandshastigheter och kapacitet för att både skicka och ta emot dessa stora datamängder.

Gratis idag - betaltjänst imorgon?

En sannolik utveckling är att man kommer att behöva köpa lagringsutrymme för större filer i betalpaket där man kan uppgradera sin användarprofil på till exempel facebook eller youtube. Standardversionen tillåter text, medan man genom att betala en avgift kan få lagra större datamängder. I framtiden kan man tänka sig att någon eller några plattformar går samman om gemensamma lagringsmöjligheter, för att från centrala servers kunna hämta bild, ljud och film till många olika applikationer.

Än så länge är det i många fall gratis så passa på !

Än så länge är det i många fall gratis att fylla servrar med fotografier och egengjorda filmer - så passa på. I framtiden kommer det sannolikt att kosta pengar.

Summering av nuläge för projektet 7H33 Borås

Söderlund & Co AB startade i början av juni 2012 en fotoblogg baserad på en wordpressplattform på den egna domänen 7h33.se (läs mer), som en del i uppbyggnaden av det fiktiva varumärket "7H33 Borås" på Internet. Här har vi sett att bild är minst lika viktigt som text i kommunikation i sociala media. I många fall får bilder som publiceras långt mer respons än text. Bilden som illustrerar denna pressrelease är tagen igår i Borås Stad vid det traditionella midsommarfirandet i Sandhult, och används som bloggbild i fotobloggen 7H33 Borås (läs mer). Vår traditionella textblogg 7H33 Borås finner du (här)