Hållbarhetshacka ditt liv: Här är 5 smarta tips för en mer hållbar vardag

Hållbarhetshacka ditt liv: Här är 5 smarta tips för en mer hållbar vardag

Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Inför Earth Month delar SodaStream med sig av sina bästa hållbarhetstips som enkelt går att applicera i vardagen. Att minska på engångsplasten är ett viktigt steg, och under 2022 sparade SodaStreams användare gemensamt in på fem miljarder engångsplastflaskor genom att bubbla sitt vatten hemma istället för att köpa kolsyrat vatten på flaska i butik.

Att göra stora livsstilsförändringar är svårt, men att börja i det lilla och successivt förändra sina vanor och rutiner är en bra start på en större omställning. Under Earth Month vill SodaStream därför uppmuntra och inspirera fler till att “hållbarhetshacka” sin vardag.

Ett första tips är att skippa att köpa en flaska med kolsyrat vatten i butik, och istället bubbla sitt eget vatten i maskin hemma. Under 2022 sparade SodaStreams användare globalt sett in på hela fem miljarder engångsplastflaskor på så vis. Genom att gemensamt minska på engångsplasten kan vi göra stor skillnad för miljön, både på kort och lång sikt.

– Vi på SodaStream vill inspirera människor till att göra bättre val, inte bara för sig själva utan även för planeten. En SodaStream sparar upp till tusentals engångsplastflaskor, och att vi gemensamt världen över lyckades spara in hela fem miljarder engångsplastflaskor under förra året är fantastiskt roligt, säger Mats Ajpe, marknadschef på SodaStream Nordics.

Fem hållbarhetstips från SodaStream

1. Investera i några kassar, gärna i tyg, som du enkelt kan ta med dig. Förvara ett par i hemmet, någon i bilen och gärna även i de väskor du använder till vardags så har du alltid en kasse nära till hands och undviker att behöva köpa en på språng. Har du dessutom påsar i flera storlekar kan du också skippa påsarna för frukt och grönt i butiken.

2. Ta hjälp av appar som motiverar och hjälper dig göra fler smarta val för en mer hållbar livsstil. Genom till exempel pantappen Bower blir du belönad med poäng som kan omvandlas till rabatter när du pantar dina förpackningar.

3. Fota insidan av kylskåpet - om du har koll på vad som faktiskt finns i kylen när du står i matbutiken minskar risken för onödiga inköp och således också matsvinn. Det kan också ge uppslag till nya recept och måltider när du har koll på vad som finns hemma och vad som kan tänkas behövas kompletteras med.

4. Välj hushållsprodukter som erbjuder refill i stället för nyköp. Det finns alternativ med refill för såväl städprodukter som hygienartiklar. Det är ett enkelt sätt att minska mängden förpackningar som du annars skulle ha slängt efter en användning.

5. Köp och sälj kläder och prylar second hand. Utöver att du kan fynda billigt och tjäna extrapengar bidrar du till att andrahandsmarknaden fortsätter växa. En win-win!

Utöver det globala engagemanget arbetar dessutom SodaStream Nordics aktivt med flera lokala hållbarhetsinitiativ. Några exempel är:

Samarbete med Bower: Genom att scanna av EAN-koden på SodaStreams förpackningar och därefter lämna in dem på en återvinningsstation erhåller man poäng som kan omvandlas till rabatter eller pengar tillbaka.

Hållbara plastflaskor: SodaStreams smakflaskor från Pepsico är tillverkade i 100% återvunnen PET, så kallad RPET. Flaskorna som vattnet bubblas i är återanvändbara och kan användas hundratal gånger för att göra friskt bubbelvatten.

Klimatkompenserar för kolsyrecylindrar: SodaStream har räknat ut klimatavtrycket för sin kolsyrecylinder via miljökonsultföretaget Eco Now och 2050 Consulting och kompenserar klimatavtrycket med 115% genom att investera i olika klimatprojekt som reducerar utsläpp såväl som tar bort koldioxid från atmosfären.

Investerar i Direct Air Capture:
SodaStream investerar i tekniken Direct Air Capture (DAC) som tar bort förhöjda koldioxidhalter permanent. De två första aktiva DAC-fabrikerna ligger på Island där enorma fläktar suger in luft och fångar upp koldioxiden. När den är infångad binds den med ett vulkaniskt mineral, kristalliseras och påverkar då inte längre den globala uppvärmningen.

För mer information, besök gärna www.sodastream.se.

SodaStream, en del av PepsiCo, är den världsledande leverantören av kolsyrat vatten. SodaStream verkar globalt i 47 länder och erbjuder sina användare att skapa perfekta personliga bubblande dryckesupplevelser med bara en knapptryckning. SodaStream revolutionerar dryckesindustrin och förändrar hur världen dricker genom att låta sina användare göra ett bättre val för sig själva och för planeten.