Julskinka, julmust och traditioner – det tycker svenskarna är viktigt vid jul

Julskinka, julmust och traditioner – det tycker svenskarna är viktigt vid jul

7 av 10 svenskar tycker att det är viktigt med traditioner runt jul, julmust är den dryck flest vill ha på julbordet, fler äldre än yngre vill ha bubbelvatten till julmaten och den bästa stunden på julen är julaftonskvällen. Det är några av resultaten från en färsk Sifo-undersökning genomförd av SodaStream som tittat närmare på vad svenskarna tycker är viktigt runt jul.

Julbord, julpynt och nedräkning inför dopparedagen och lugnet i mellandagarna – julen är i antågande med allt som hör därtill. Vad tycker svenskarna själva är det bästa med julen? Vad för mat och dryck vill man ska finnas på julbordet? Och hur viktigt är det med traditioner runt jul egentligen? Allt det har SodaStream kikat närmare på i en ny Sifo-undersökning.

Viktigt med alkoholfria alternativ på julbordet, och köttbullar mer poppis hos unga
Julmust, julöl, glögg och bubbelvatten är de drycker flest svenskar vill ha på julbordet. För männen är julölen lite viktigare än för kvinnor, medan julmusten är viktigast för åldersgruppen 30–49 år. Bubbelvatten är i sin tur önskat av fler äldre än yngre. Fyra av fem anser dessutom att det är viktigt med alkoholfria alternativ på julbordet.

När det kommer till den viktigaste maten på julbordet är julskinkan den ohotade favoriten enligt en majoritet av svenskarna. Efter det följer sill, köttbullar och Janssons frestelse. Laxen är extra populär hos kvinnor, medan prinskorvar är extra uppskattade hos männen. För unga i åldersgruppen 18–29 år det i stort sett jämnt lopp om prispallen, 55% tycker att julskinkan är viktigast på julbordet och 54% röstar på köttbullarna.

Kvinnor tycker att det är viktigare med traditioner än män
Julen är en traditionsfylld högtid och hela 7 av 10 svenskar tycker att det är viktigt med traditioner runt jul. Vad är då det bästa med julen? En tredjedel av svenskarna menar att det är uppladdningen och förväntningarna inför julafton (advent, lucia, julklappshandling, pynt), medan en tredjedel anser att det är lugnet i mellandagarna efter julaftonsfirandet. En av fyra röstar på själva firandet på julafton. Även här är det tydliga könsskillnader, då nästan hälften av kvinnorna föredrar uppladdningen inför jul, medan endast en av fem män tycker detsamma. Männen föredrar istället lugnet i mellandagarna.

Det lugna temat går även igen i svaren på frågan om vilken som är den bästa stunden på julafton. Tre av tio menar att det är på julaftonskvällen när julstöket har lagt sig och lugnet infinner sig, och det är framförallt männen som tycker det. Två av tio tycker att den bästa stunden är när det är dags för julbordet, och även här tycker fler män än kvinnor så. En av tio tycker att julaftonsmorgonen och julfrukosten är favoritstunden, och här anser dubbelt så många kvinnor som män att det är den bästa stunden.

Utdrag från undersökningen

Vilken/vilka av följande drycker vill du ska finnas på ditt julbord? Max 3 svar.

1. Julmust (80%)
  2. Julöl (46%)
  3. Glögg (34%)
  4. Bubbelvatten (naturellt och smaksatt) (28%)
  5. Stilla vatten (25%)
  6. Läsk (13%)
  7. Vin (11%)
  8. Äter inte julbord (2%)
  9. Tveksam, vet ej (1%)

Vilken mat är viktigast för dig på julbordet? Max 3 svar.

1. Julskinka (63%)
  2. Sill (40%)
  3. Köttbullar (38%)
  4. Janssons frestelse (36%)
  5. Lax (23%)
  6. Prinskorv (16%)
  7. Vörtbröd (13%)
  8. Revbensspjäll (8%)
  9. Risgrynsgröt (8%)
  10. Ris á la Malta (7%)
  11. Dopp i grytan (5%)
  12. Kålsallad (4%)
  13. Lutfisk (2%)
  14. Sylta (2%)

Vilken är den bästa stunden på julafton?

1. På julaftonskvällen när julstöket har lagt sig och lugnet infinner sig (29%)
  2. När det är dags för julbordet (21%)
  3. Julaftonsmorgonen och julfrukosten (12%)
  4. När familj och släkt är samlad vid Kalle Anka (10%)
  5. När gästerna anländer och firandet börjar (8%)
  6. När jultomten kommer och klapparna ska delas ut (6%)
  7. En annan stund än de nämnda (6%)
  8. När vi dansar runt granen (1%)
  9. Ingen stund (2%)

Vad är det bästa med julen, enligt dig?

1. Uppladdningen och förväntningarna inför julafton (advent, lucia, julklappshandling, pynt) (33%)
  2. Lugnet i mellandagarna efter julaftonsfirandet (32%)
  3. Firandet på julafton (24%)
  4. Tveksam, vet ej (9%)
  5. Firar inte jul (2%)

Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av SodaStream. Den bygger på 1 038 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 20 – 23 oktober 2023.