PRESSINBJUDAN till invigning av "Sången från skogen"

Visa som webbsida

Inbjudan till invigningen av ”Sången från skogen” vid Igelsta kraftvärmeverk

Måndagen 25 oktober klockan 12:00 invigs det offentliga konstverket ”Sången från skogen” intill Igelsta kraftvärmeverk i Södertälje av kommunalrådet Staffan Norberg. Konstverket är utfört av SIMKA. Bakom SIMKA står konstnärerna Simon Häggblom och Karin Lind.

I samband med större byggnationer är det brukligt att avsätta en summa pengar för konstnärlig utsmyckning. Så har även gjorts i samband med bygget av Igelsta kraftvärmeverk som invigdes i mars i år av Kung Carl XVI Gustaf.

”Sången från skogen” består av tre 9 meter höga blommor som rör sig i vinden. Blommorna kan ses både från båtar i kanalen samt bilar som kör i området och speglar sig i den arkitektoniskt intressanta fasaden. Transporterna som kommer med flis och bränsleved från skogen möts av ”Sången från skogen”. Skulpturen är ett nytt landmärke vid Söderenergi och en ny attraktion för Södertälje. Den skapar ett nytt lekfullt element som möter alla besökare till anläggningen.

Nämnas kan också att Igelsta kraftvärmeverk i juni i år erhöll utmärkelsen ”Årets byggnad” i Södertälje.

Välkommen!

Invigningen beräknas ta cirka 15 minuter. Därefter bjuds på en lättare lunch

OSA till Madeleine Engfeldt-Julin, madeleine@soderenergi.se, tel: 0768 03 35 06

Mer information:

Mats Strömberg, produktionschef Söderenergi, 0768 03 35 68

Simon Häggblom och Karin Lind, konstnärer, SIMKA tel: 070-6091491, 070-8701390

Madeleine Engfeldt-Julin, informationschef,  Söderenergi: tel: 0768 03 35 06

Vill du veta mer om Söderenergi? se www.soderenergi.se.

om SIMKA ?       se  www.simka.se

Regioner

Söderenergi är ett företag som genomsyras av en stark miljöprofil och är drivande i utvecklingen av en hållbar cirkulär ekonomi. Söderenergi energiåtervinner återvunna/förnybara bränslen och producerar fjärrvärme för cirka 300 000 personer, kontor och industrier i södra Stockholmsregionen. På ett av Sveriges största kraftvärmeverk producerar vi el motsvarande förbrukningen av hushållsel i 100 000 bostäder. 140 anställda och certifierade i ledningssystem för miljö och arbetsmiljö, enligt den internationella standarden ISO 45001.

Karin Medin

Presskontakt VD +46 76 803 35 10
Camilla Koebe

Presskontakt Hållbarhets- och kommunikationschef +46 70 555 11 55

Tillsammans för en hållbar uppvärmning

Söderenergi är en av Sveriges största fjärrvärmeproducenter och en aktör som bidrar med en miljötjänst för ett hållbart samhälle. Till nytta för kunder inom återvinning och energi.

Söderenergi
Box 7074, Igelstaverket, Nynäsvägen 43