Lidingös elever tävlar om att skapa bästa skolmaten

Lidingös elever tävlar om att skapa bästa skolmaten

Nyfikenheten var stor när Sodexo lanserade Lidingös elevkock 2013 i början av oktober. Sveriges Mästerkock Sigrid Bárány bjöd på små desserter och informerade om tävlingen. Under två gångna veckor har eleverna uppmanats att skicka in receptet på den rätt som de vill se på menyerna i framtiden.

Runt 90 förslag har kommit in och en jury med bland andra Sigrid Bárány och Paul Lindquist, ordförande i kommunstyrelsen på Lidingö, har nu utsett tre finalister. Vecka 45 serveras finalrätterna på Sodexos elva skolrestauranger på Lidingö. Därefter är det eleverna som röstar fram den vinnande rätten och elevkocken.

“Det är glädjande att så många elever vill vara med och tävla. Många recept är väldigt bra och har gett oss en värdefull inblick i vad de vill se mera av i framtiden”, säger Alex Espinoza, Sodexos platschef på Lidingö.

Syftet med tävlingen är att öka elevernas intresse och engagemang för maten i skolrestaurangerna. Deras åsikter och förslag hjälper oss att utveckla maten.

Jurymedlemmar Lidingös elevkock 2013:
Fredrik Herzfeld, kock Hersby gymnasium, ordförande Lidingös elevkock 2013
Paul Lindquist (M), ordförande kommunstyrelsen Lidingö Stad
Sigrid Bárány, Årets Mästerkock 2012
Per-Åke Henriksson, utbildningschef Lidingö stad
Adriana Buzea, upphandlingschef Lidingö stad
Linnea Olsson, kostcontroller Lidingö stad

(På bilden: Sigrid Bárány, Svergies Mästerkock 2012 och jurymedlem Lidingös elevkock 2013)