Carola Matilainen, Mikaelsgården och Göran Pändel Berggren, Sodexo. Fotograf: Per Erik Berglund

Vinstpengar skänks till Stadsmissionen

Vår köks- och restaurangchef Göran Pändel Berggren är en av vinnarna i Stop Hunger Good Stories Contest 2017. Prispengarna på 10 000 kronor kommer han att skänka till Stadsmissionen i Uppsala.

Göran Pändel Berggren och hans köksteam på GE Healthcare i Uppsala skickar sedan ett par år tillbaka cirka 200 portioner i veckan till Mikaelsgården i Uppsala. Engagemang och noggrann planering gör att överbliven mat kan tas om hand och skickas till Mikaelsgården som drivs av Stadsmissionen i Uppsala.

Organisationen bakom det globala initiativet Stop Hunger uppmärksammar varje år medarbetare över hela världen som visar goda exempel på hur man kan arbeta med Stop Hunger lokalt för att bidra till minskad hunger. Vinnarna får 10 000 kronor var att skänka till valfri hjälporganisation.

”Det här är inte bara mitt pris, det är till hela teamet. Det finns ett stort engagemang som gör att vi minimerar svinn och maximerar utskicken”, säger Göran Pändel Berggren.

Carola Matilainen som är föreståndare för dagverksamheten på Mikaelsgården berättar att innan samarbetet fanns bara möjlighet att servera soppa några dagar i veckan.

”Maten från Sodexo är otroligt betydelsefull. Nu kan vi göra en hel måltid och en riktig meny. Gästerna är jätteglada och tacksamma för maten. De gemensamma luncherna blir ett avbrott till det destruktiva liv som många lever övriga timmar på dygnet”, säger Carola Matilainen.

Det är oklart hur prissumman ska användas. Men en sak är säker – det finns många hål att stoppa dem i.

Läs mer om Stop Hunger