Azita Shariati utsedd till President Sodexo Nordics

Azita Shariati får uppdraget att fortsätta stärka Sodexos position i Norden. Hon tillträder posten som President Sodexo Nordics från och med den 1 september 2017. Hon behåller sin nuvarande roll som VD för Sodexo AB.

Sander Graft, President Sodexo Nordics sedan 3,5 år tillbaka, behåller sin nuvarande roll som VD för segmentet Corporate Services i Norden och Beneluxländerna. Han har lett transformeringen till en kundorienterad organisationsstruktur och kommer fortsätta det framgångsrika arbetet med att utveckla företagets globala affärsmöjligheter.

Azita Shariati kommer tillsammans med teamen i Sverige, Finland, Norge och Danmark ytterligare stärka Sodexos position i regionen och bygga vidare på starka relationer med Sodexos intressenter.

“Det är glädjande att Azita Shariati utsetts till min efterträdare som President Sodexo Nordics. Det är en passande roll där hon kommer ha nytta av sin stora erfarenhet och förmåga och sitt omfattande nätverk. Azita och jag har arbetat nära tillsammans med våra framgångar på den nordiska marknaden och det kommer vi fortsätta att göra”, säger Sander Graft.

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör Sodexo

Sodexokoncernen
Sodexo är världsledande inom Quality of Life Services – service för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Med verksamhet i 80 länder, servar vi 75 miljoner människor varje dag genom vår unika kombination av On-site Services, Benefits and Rewards Services och Personald and Home Services.

Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som har utvecklats genom mer än 50 års erfarenhet inom reception, säkerhet, underhåll, städning, måltidstjänster, facilities management, kortlösningar, hushållsnära tjänster, daghem och conciergetjänster.

Sodexos framgångar grundas på vår oberoende ställning, vår hållbara affärsmodell och vår förmåga att ständigt utveckla och engagera våra 425 000 medarbetare över hela världen. Sodexo är medlem i CAC 40 och DJSI index.

Nyckeltal (31 augusti, 2016)
20,2 miljarder euro i omsättning
425 000 medarbetare
32 000 uppdrag

17,3 miljarder euro i börsvärde (12 april, 2017)

Sodexo i Norden
7,5 miljarder kr i omsättning
11 000 medarbetare

Sodexo grundades av Pierre Bellon i Marseille 1966 och är världsledande inom servicetjänster för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Sodexo har verksamhet i 53 länder och våra 422 000 medarbetare servar 100 miljoner människor varje dag.

Sodexokoncernen utmärker sig för sitt oberoende och grundarfamiljens delägande, sin hållbara affärsmodell och serviceutbudet med måltidstjänster, FM-tjänster och lösningar för medarbetarförmåner. Vi levererar kvalitativa och flexibla matupplevelser, skapar attraktiva och inkluderande arbetsplatser, hanterar och underhåller infrastruktur på ett säkert och miljövänligt sätt, erbjuder personligt anpassat stöd till patienter och studenter, samt skapar program som stärker engagemanget hos medarbetare.

Ända sedan dag ett, har Sodexo fokuserat på den konkreta vardagen genom sina tjänster, för att bidra till en positiv ekonomisk, social och miljömässig inverkan över tid. För oss går tillväxt och socialt engagemang hand i hand. På Sodexo är vårt syfte att skapa en bättre vardag, för ett bättre liv för alla.