David Lundh är Nyköpings elevkock 2015

David Lundh är Nyköpings elevkock 2015

David Lundh från Rosenkällaskolan är vinnare av Nyköpings elevkock 2015. Hans tävlingsrätt: ”Davids lax med ugnsrostade grönsaker” är den rätt som flest elever vill se på skolmenyerna i framtiden. Vid prisceremonin fick David ta emot en Ipad från kommunstyrelsens ordförande Urban Granström (S). Övriga finalister fick varsin kokbok av Mästerkocken Sigrid Bárány.

Davids lax med ugnsrostade grönsaker

4 personer

0,5 tsk dijonsenap
0,5 tsk flytande honung
limejuice från 1 klyfta
Citronskal rivet (zest) från halv citron
svartpeppar
rosépeppar
dragon
citronpeppar
1 klyfta hackad vitlök
fint hackad dill

1. Blanda gräddfil, senap, honung, limejuice, citronzest, dill och vitlök. Smaka av med kryddorna.
  2. Klyfta lök och potatis och skär palsternackan och morötterna i ca 5 cm långa stavar. Skär paprikan i bitar. Lägg grönsakerna i en långpanna. Salta och peppra. Ställ in grönsakerna i ugnen på 225 grader i ca 35 minuter.
  3. Lägg grovsalt i botten på en ugnsfast form och lägg i laxen där tillsammans med dragon, rosépeppar, svartpeppar, salt och citronpeppar. Ställ in i ugnen på 225 grader tills laxen är genomstekt, cirka 18 minuter.

Tävlingen har pågått sedan oktober.
En jury där bland andra Urban Granström (S) och Mästerkocken Sigrid Bárány ingår valde ut tre förslag bland de inskickade recepten. Finalisternas rätter serverades i Sodexos skolrestauranger i början av december och därefter röstade eleverna fram vinnaren.

Jurymedlemmar:
Sofia Carlsson, kock Sodexo, ordförande Nyköpings elevkock 2015
Sigrid Bárány, Årets Mästerkock 2012
Henrik Eriksson, rektor Nyköpings högstadium Alpha och Omega
Urban Granström (S), ordförande kommunstyrelsen Nyköping
Camilla Larsson, måltidskonsulent Nyköping

För mer information, se nykoping.energizonen.com eller kontakta:
Kaj Kervinen, platschef Sodexo Nyköping
Telefon: 08 – 57 88 47 01