Parken Nordens Ark för utrotningshotade djur samordnar sina servicetjänster under ledning av Sodexo

Från och med den 1 maj ingår Service Managementföretaget Sodexo och Nordens Ark, en ideell stiftelse som arbetar för fortlevnaden av utrotningshotade djur, i ett treårigt samarbetsavtal. Sodexo kommer att leda, driva och utveckla servicetjänsterna i stiftelsens hotell- och konferensverksamhet, restauranger, serveringar, reception, butik och entrékassor, samt sköta städningen. De som idag arbetar inom dessa verksamheter kommer i och med samarbetet nu att anställas av Sodexo, vilket innebär ett personalövertag på nio personer.

Nordens Ark är en privat ideell stiftelse med hemvist på Åby Säteri i Bohuslän, som arbetar för att ge utrotningshotade djur en framtid. Stiftelsen bedriver avel, uppfödning, forskning och utbildning samt arbetar med att sprida kunskap om biologisk mångfald. Anläggningen på Åby Säteri innefattar en så kallad ”ekopark” på hela 383 hektar mark och även en hotell- och konferensanläggning. I anläggningen finns det över 100 arter och raser.

Som ett populärt besöksmål på västkusten med cirka 100 000 besökare per år, ser stiftelsen nu ett allt större behov av att samordna sina servicetjänster och utveckla servicen ytterligare i sina verksamheter.

”Nordens Arks djurverksamhet har vuxit och utvecklats kraftfullt de senaste åren. Ett samverkansavtal med Sodexo i parkens servicedel ger oss möjligheter att koncentrera våra insatser på det vi är bäst på  - att arbeta med att bevara hotade djur samtidigt som vi kan erbjuda våra gäster en god servicenivå”, säger Lena M Lindén, VD Stiftelsen Nordens Ark.

”Det är med stor glädje Sodexo inleder detta samarbete med Nordens Ark, för att driva en fortsatt utveckling av stiftelsens serviceverksamhet som ett starkt komplement och bidragsgivare till kärnverksamheten. Vårt samarbete har utformats genom en tät dialog som grundas i gemensamma värderingar och en tydlig målbild att skapa de bästa förutsättningar för Nordens Ark att bedriva och utveckla verksamheten på Åby Säteri ”, säger Fredrik T Strand, CEO Sodexo.

Sodexo kommer också att bli fadder till Przewalskis vildhäst, den enda kvarlevande vildhästen i världen. Den 2 maj invigs samarbetet och fadderskapet på plats av Sodexos CEO Fredrik T Strand.

För mer information, kontakta:
Thomas Ivarsson, Distiktschef
Telefon:  +46 8 5788 4614
E-post: thomas.ivarsson@sodexo.com

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör

Sodexo i Norden:
Med stor flexibilitet, kompetens och omtanke tar vi över, utvecklar och effektiviserar servicefunktioner i företag, institutioner och offentlig sektor. Vi lagar mat och städar, underhåller fastigheter, bemannar växel och receptioner, verkar inom hotell och konferens - och mycket mer.

Sodexo är världens tredje största serviceföretag med 50 miljoner människor som tar del av vår service – varje dag. Besök oss gärna på www.sodexo.se.