Rad 1: Magnus Löfsjögård, Sodexo, Elin Aronsen Beis, Foodloopz, Keika Lee, Åsa MoMoum, MeScapes by Moum Design, Maria Chagot, Azita Shariati, Sodexo. Rad 2: Johanna Langer, Sodexo, Peter Johannesen, Rework, Henrik Järleskog, Peter Mellin, Sodexo.

SPARX accelererar två nya bolag

Foodloopz och MeScapes by Moum Design har valts ut för att delta i våromgången av Sodexos acceleratorprogram SPARX. Båda bolagen har innovativa lösningar som bidrar till ett mer hållbart samhälle.

SPARX är Nordens första acceleratorprogram med inriktning mot servicebranschen. Målet är att bidra och skynda på den tekniska utvecklingen inom servicebranschen. De bolag som väljs ut till acceleratorprogrammet får tillgång till: Senior branschexpertis, mentorskap inom kommersialisering, global testmiljö och globala nätverk för en framtida marknad.

”Det känns extra kul att det denna omgång blev två innovativa bolag som både startats och drivs av kvinnliga entreprenörer. Vi ser fram emot en vår full av aktiviteter tillsammans med bolagen”, säger Magnus Löfsjögård, programansvarig för SPARX.

De utvalda bolagen är:

Foodloopz

Foodloopz plattform räddar livsmedel så att inget företag ska behöva destruera ätbara råvaror bara för att man inte har tid, saknar kanaler eller inte vill riskera att kannibalisera på sin egna marknad.

Läs mer på foodloopz.se

MeScapes by Moum Design

MeScapes ökar värdet på ytor i en byggnad genom att med ljus och ljud omvandla rum till unika och individanpassade upplevelser där välbefinnande står i centrum.

Läs mer på moum.co

Följ bolagen på sparxaccelerator.com.

Magnus Löfsjögård
E-post: magnus.lofsjogard@sodexo.com

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör Sodexo

Sodexokoncernen
Sodexo är världsledande inom Quality of Life Services – service för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Med verksamhet i 72 länder, servar vi 100 miljoner människor varje dag genom vår unika kombination av On-site Services, Benefits and Rewards Services och Personald and Home Services.

Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som har utvecklats genom mer än 50 års erfarenhet inom reception, säkerhet, underhåll, städning, måltidstjänster, facilities management, kortlösningar, hushållsnära tjänster, daghem och conciergetjänster.

Sodexos framgångar grundas på vår oberoende ställning, vår hållbara affärsmodell och vår förmåga att ständigt utveckla och engagera våra 460 000 medarbetare över hela världen. Sodexo är medlem i CAC 40 och DJSI index.

Nyckeltal (31 augusti, 2018)
20,4 miljarder euro i omsättning
460 000 medarbetare
14 miljarder euro i börsvärde (22 januari, 2019)