​Bomags teknik lockar vägbyggare – fräs-demo i Skåne, i november

Svenska vägbyggares intresse för asfaltsfräsar från Bomag är mycket stort. Nu ordnar Söderberg & Haak en demonstration i Skåne, i november.

Söderberg & Haak Maskin AB är svensk generalagent för Bomag från kommande årsskifte och arbetet med att förbereda representationen, för den världsledande vägmaskintillverkaren, pågår för fullt. Vägvältar, jordpackningsmaskiner, vibratorer och paddor tas hem till Sverige. Bland annat visades en del maskiner på mässan Entreprenad Live i september.

Att intresset för Bomags asfaltsfräsar också är stort välkomnas av Söderberg & Haak.

– Vi har fått så många förfrågningar om asfaltsfräsarna att vi nu ordnar en demonstration i Skåne, i november, berättar Stefan Åkerström, Bomag Sale & Support hos Söderberg & Haak.

Bakgrunden till det stora intresset har flera orsaker, anser han.

– En är att marknaden för fräsar idag domineras av ett fåtal leverantörer och att det anses uppfriskande om konkurrensen mellan olika märken kan öka. Bomag har därför en viktig roll att spela för en sundare maskinmarknad inom detta segment, säger han.

Ytterligare en orsak är att Bomags teknik och maskiner för asfaltsfräsning ligger i framkant, både tekniskt och miljömässigt.

En unik miljöfördel är till exempel att Bomag är ensamma om att leverera asfaltsfräsar med system för minskning av damm. Inkapsling, fläktsystem och filter gör att omkring 80 procent av kvartsdammet inte sprids i omgivningen vid kallfräsning.

Ytterligare en miljöfördel är att motorerna på Bomags fräsar lever upp till miljökraven enligt Steg IV.

Den asfaltsfräs som kommer till demon i Skåne är en Bomag BM 1000/35. Siffrorna i modellnamnet avslöjar att den fräser en meter brett med maxdjup på 35 millimeter. Det är djupare och maskinen ger också större kraft, än vad jämförbara modeller av andra märken presterar.

BM 1000/35 har en motor på 350 hk som levererar 1 400 Nm kraft till frästrumman. Trumman har variabel hastighet, som kan anpassas efter förhållandena, dvs fräsen behöver inte köras på full effekt om materialet är mjukt.

Även egenskaper som hög transporthastighet, enkelheten vid byte av tänder, kraftiga bandplattor, förarhytt anpassad valfritt för körning sittande eller stående, är fördelar som Bomag gärna berättar om.

– Nu ser vi fram emot demonstrationen och att få marknadens reaktioner på vad Bomag erbjuder. Det känns riktigt spännande, säger Stefan Åkerström.

• entreprenadmaskin
  • bomag
  • asfalt
  • asfaltfräs

Söderberg & Haak är Sveriges ledande privata aktör inom maskinhandel för lantbruk, industri och entreprenad. Vi finns representerade på både egna anläggningar och hos privata återförsäljare i hela landet. Vi marknadsför ledande varumärken som Komatsu, Bomag, Deutz-Fahr, Krone, Amazone, Dal-Bo och Geringhoff.