Catros Special och CatrosXL kan fås med en frontmonterad ram med Crushboard eller spårluckrare

För AMAZONEs tallrikskultivatorer Catros Special och CatrosXL, som har en arbetsbredd mellan 3 till 4 m, finns nu en främre tilläggsram som kan utrustas med Crushboard eller spårluckrare. Detta tillval innebär att de kompakta tallrikskultivatorerna är idealiska att använda för såbäddspreparering, eftersom Crushboarden har en stark, sönderdelande och utjämnande funktion. Vid stubbkultivering finns även andra fördelar med denna utrustning, då Crushboarden pressar sönder rapsbaljorna och ökar spillfröernas grobarhet. Crushboarden slår effektivt sönder stjälkar i raps-, solros- eller majsstubb, vilket gör att nedbrytningen påskyndas.

Tilläggsramen sitter framför tallrikarna och kan justeras separat, oberoende av tallrikarnas arbetsdjup. Crushboardens arbetsdjup och därmed aggressivitet, kan ställas in steglöst, antingen manuellt eller hydrauliskt. Föraren kan, med det hydrauliska utförandet, anpassa inställningen under körning efter rådande förhållande, inställningen visas på en tydlig skala. Som ett alternativ till Crushboard kan tilläggsramen även utrustas med spårluckrare, som på känsliga och lättpackade jordar river upp traktorspåren.

• Jordbruk, lantbruk, fiske

Söderberg & Haak är Sveriges ledande privata aktör inom maskinhandel för lantbruk, industri och entreprenad. Vi finns representerade på både egna anläggningar och hos privata återförsäljare på ca 40 platser i landet, från Kiruna i norr till Ystad i söder.

Vi marknadsför ledande varumärken som Komatsu, Deutz-Fahr, Krone, Amazone, Dal-Bo och Geringhoff.

Bertil Andersson

Försäljningsansvarig Amazone och Krone 046-25 92 02