Krone och Amazone vinnare i Machine of the year 2018

I klassen växtskydd vann Amazone med UX 01 och Krone Big X 680/780/880 gick segrande ur klassen självgående exakthack. Bakom tävlingen står 18 av Europas ledande lantbrukstidningar och juryn belönar de mest innovativa maskinerna inom 16 olika kategorier.

Med den bogserade UX AmaSpot erbjuder Amazone en ny besprutningsteknologi som innebär stora besparingar av bekämpningsmedel, ger ökad effektivitet och ett nytt miljötänkande inom området för ogräsbekämpning, som i sin tur är skonsam för miljön. Med AmaSpot-systemet finns möjlighet till helbreddsbesprutning, delbreddsbesprutning eller att endast punktbehandla områden där ogräs och oönskad gröda som t.ex. spillsäd växer.

Med BiG X 680/780/880 höj- och sänkbara hytt slipper föraren mötas av till exempel en hög vägg av majsstjälkar. Med en enkel knapptryckning på hyttpanelen kan föraren höja hela hytten med 70 cm via en hydraulisk saxlyft. Detta ger föraren perfekt sikt över grödan och följeekipaget som kör bredvid eller efter. En annan fördel med hyttlyften är att när man lyfter upp hytten kommer den längre ifrån hackaggregatet, vilket sänker ljudnivån och ökar förarkomforten.

För mer information om våra prisbelönta maskiner, kontakta någon av Söderberg & Haaks återförsäljare

• machine of the year
  • krone

Söderberg & Haak är Sveriges ledande privatägda importföretag för maskiner för lantbruk, industrin och maskinentreprenörerna. Bolaget startade som en järn- och stålgrossist 1866 och drygt 30 år senare bildades ett separat bolag för maskinhandel. Detta är ursprunget till Söderberg & Haak Maskin AB.

Söderberg & Haak:s organisation består av ca 250 anställda som finns representerade på 20 orter i Sverige. Vi har också samarbete med ungefär lika många privata återförsäljarbolag, som säljer vårt maskinprogram.

Vi finns representerade från Kiruna i norr till Ystad i söder. Vi marknadsför ledande varumärken som Deutz-Fahr, Komatsu, Krone, Amazone, Dal-Bo och Geringhoff.