Skärande kraft med MaxiCut 920 från DAL-BO

När DAL-BO A/S presenterade "MaxiCut 600" med knivvals på Agritechnica 2009, visade de vägen för en ny utvecklingstrend! Idag erbjuder många kända tillverkare en knivvals i sin portfölj, vilket visar att de också insett fördelarna med denna teknik.

På Agritechnica 2017 introducerar DAL-BO A/S en nyutvecklad vält, "MaxiCut 920", då man haft en ökad efterfrågan på ännu mer slagkraft och bredare arbetsbredd.

Redskapet är helt omgjort och har en fällningsmekanism som möjliggör montering av ytterligare bearbetningssystem framför knivvalsarna. Det är nu möjligt att lägga till en rad med "vågiga" tallrikar, en rad raka tallrikar eller en öppen knivvals med 350 mm diameter. Detta resulterar i ytterligare jordbearbetningseffekt och "dubbel effekt" för ekologisk bekämpning av majsmott (s k majsborrare) i majsodlingar.

MaxiCut är utrustad med de beprövade ståltrummorna som har en diameter på 610 mm och en godstjocklek på 7 mm. De kan dessutom fyllas med vatten för att öka tyngden. Knivarna är tillverkade i härdat Boron-stål och radiellt placerade runt hela trumman. Med en uppskattad knivlivslängd på mer än 7000 hektar, är MaxiCut 920 en ekonomisk maskin att arbeta med.

De tekniska höjdpunkterna på MaxiCut 920, är att alla tre sektionerna är hydrauliskt förspända och upphängda i ett 3-D pendelsystem, för att säkerställa bästa möjliga markföljning. Dessutom är alla tre sektionerna upphängda i ett patenterat dämpningssystem som har utvecklats och testats under många år. MaxiCut 920 fälls in till behändiga 3 m bredd för transportkörning, är utrustad med 700/40X22.5 däck och LED-transportbelysning samt tillgänglig med ett KAT III eller ett V-länk drag.

MaxiCut är ett effektivt och kraftfullt alternativ till kultivatorn och idealisk att använda i alla typer av stubb och växtrester som t.ex. majs, solrosor, raps mm. Dessutom är detta det mest effektiva och ekologiska sättet att bekämpa majsmott, vilket bevisats i många tester.

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• vält
  • dal-bo
  • söderberg & haak

Söderberg & Haak är Sveriges ledande privatägda importföretag för maskiner för lantbruk, industrin och maskinentreprenörerna. Bolaget startade som en järn- och stålgrossist 1866 och drygt 30 år senare bildades ett separat bolag för maskinhandel. Detta är ursprunget till Söderberg & Haak Maskin AB.

Söderberg & Haak:s organisation består av ca 250 anställda som finns representerade på 20 orter i Sverige. Vi har också samarbete med ungefär lika många privata återförsäljarbolag, som säljer vårt maskinprogram.

Vi finns representerade från Kiruna i norr till Ystad i söder. Vi marknadsför ledande varumärken som Deutz-Fahr, Komatsu, Krone, Amazone, Dal-Bo och Geringhoff.

Bertil Andersson

Försäljningsansvarig Amazone och Krone 046-25 92 02