Södran Diskuterar: Högerextremism och yttrandefrihet

Torsdag 11 maj, dörrar 18.00, samtalet startar 19.00, Södra Teaterns Kägelbana Södra Teatern fortsätter diskutera högerextremism och högerpopulism. Den här gången handlar det om högerextremism och yttrandefrihet. Hur hanterar media högerextremismen och högerpopulismen? Är det bara journalistiskt intressant att bevaka fenomenen om det blir kravaller? Har inte media ett ansvar att rapportera vad som sägs och bemöta det? Eller är det bättre att ”tiga ihjäl” företeelsen? Vad får det i så fall för konsekvenser? Behöver de högerextrema och högerpopulistiska organisationerna media? Moderator: Per Wirtén, journalist, författare, chefredaktör. Författare till bl a ”Europas ansikte (Rasdiskriminering eller mångkultur)” (2002) och ”Populisterna: en berättelse från folkets århundrade” (2000). Medverkande: Justitiekansler Göran Lambertz Daniel Poohl, redaktionssekreterare tidningen EXPO Mikael Olsson, huvudproducent för Konflikt i SR, P1 Södran Diskuterar: Högerextremismen och valet Tisdag 23 maj, dörrar 18.00, samtalet startar 19.00, Södra Teaterns Kägelbana Hur hanteras högerextremismen inför valet, av de etablerade partierna, av det offentliga Sverige? Är det en marginell företeelse man inte behöver ta på så stort allvar eller är det vi som är naiva eller aningslösa? Vilken skuld har nuvarande politiker till den missnöjesvåg högerextrema partier ofta rider på? Hur går det för Sverigedemokraterna i de kommuner där de kommit in? Medverkande: Kalle Larsson, Vänsterpartiet Henrik von Sydow, Moderata samlingspartiet m.fl Moderator: Håkan Holmberg, Chefredaktör Uppsala Nya Tidning Entré: 60 kr, student och ungdom upp till 26 år: 30 kr Med vänliga hälsningar Anneli Gunnar Press- och marknadschef Södra Teatern Mosebacke Torg 1 116 46 Stockholm anneli.gunnar@sodrateatern.com Tel: +46 (0)8 531 99 272 Mobil: +46 (0)70 682 97 25 www.sodrateatern.com