Som en musikalisk Willy Wonka i ett eget popuniversum

Med sin mjuka, klara röst och melodiösa, fantasifulla slingor bygger han ett eget popuniversum; en musikalisk Willy Wonka med en alldeles unik klangfabrik. Den 11 april kommer Shugo Tokumaru till Sverige och Södra Teatern i Stockholm, onsdag den 2 februari släpper vi biljetterna.

Shugo Tokumarus musik är lekfull, genialisk pop. Medryckande melodier och mjuka ballader fulla av värme, leenden och färgsprakande fantasi. Piano och gitarr vävs samman med ett till synes oändligt antal instrument; dragspel, flöjt, cittra, xylofon, munspel, leksakspiano… Genom det drömlika landskap han skapar leder han oss med en av de mjukaste poprösterna på musikscenen idag och hyllas av en enig kritikerkår.

Tokumarus talang för melodistark popmusik grundlades i barnaåren då han hängivet lyssnade på japansk pop och Beatles. Sju års klassiskt pianospelande bidrog säkert till hans numera fenomenala förmåga att lära sig nya instrument. Han sägs behärska över hundra idag.

Sedan debuten 2004 har han gett ut fyra album. Det senaste, ”Port Entropy” (2010), har liksom de övriga fått lysande recensioner och slog också igenom på topplistorna i Japan. Att Tokumaru sjunger på japanska har inte hindrat hans framgång även för en publik som inte förstår texterna. Hans första album, ”Night Piece”, gavs ut av New York-baserade Star Time International och han har gjort bejublade turnéer i både USA och Europa. Sverige fick besök i juli 2009 då han gjorde en uppskattad spelning på Strand.

I ett försök att fånga Tokumarus musik har den beskrivits som ”soundtracket till en färgglad barnbok”, ”ett myller av små partiklar i en lycklig dans” eller ”som om Beach Boys Brian Wilson kunde spela gitarr som John Fahey och sjöng på japanska”. Oavsett vilket så gör han ett starkt och oförglömligt intryck!

Shugo Tokumaru, måndag 11 april kl 20:00, Södra Teatern, Stora Scen.
Södra Bar öppnar kl 17:00
Entré till konserten: 160 kr

Anneli Gunnar
Presskontakt för Södra Teatern och Riksteaterns internationella repertoar