Spoken word, poesi och musik

Ursula Rucker [US] + Brokenword [US/SE] Fredag 12 maj, dörrar 18.30, på scenen 19.30, Stora Scenen, Södra Teatern Södra Teatern bjuder på en helkväll fylld av spoken word, poesi och musik. Johannes Anyuru och Sean McConnell är först ut på scenen denna kväll med sitt projekt Brokenword. De ger en poetisk och musikalisk upplevelse fylld av hiphop, sitarspel, spoken word och elektronisk musik. Efter pausen tar Filadelfias poesi-drottning, den albumaktuella Ursula Rucker hand om mikrofonen. Tillsammans med sitt band levererar hon sina medvetna texter till sin svala phyllysoul, toner av experimentella jazz och hiphop beats. Ursula Rucker [US] Pure spoken word poetry, sensuality and social criticism, uniquely blending HipHop and Funk with sparse beats. Ursula Ruckers ljudlandskap är ett abstrakt konstverk. Fragment av hiphopbeats, experimentell jazz och pop blandas med ett intensivt poetiskt flöde. Den bitvis meditiva musiken står som mjuk kontrast till de smärtsamt rättframma historier hon berättar. Med bredbent attityd och distinkt, rytmisk röst levererar Ursula historier om orättvisor och maktutövande. Hon talar om kärlek, sexism, slaveri, om att vara kvinna, om politik och feminism. Inspirerad av allt från poesi-ikonen Sonia Sanchez till Frida Kahlo och Prince! Spoken word, hiphop eller jazz, den musikaliska etiketten betyder egentligen ganska lite men innehållet - det betyder allt. Ursula Rucker är utbildad journalist och drömde länge om att arbeta som copywriter. Istället blev hon en av de mest betydelsefulla aktörerna på Filadelfias poesiscen. Trots att hon började uppträda med sin originella dikt-musik-sång redan 1994 kom inte debutalbumet förrän 2001. ”Supa Sista” blev enormt omtalat och etablerade henne som en verkligt stor Spoken Word-artist. Hennes rytmiska berättelser har fascinerat publik i hela världen, från Tokyo till Kapstaden. När Ursula griper tag i mikrofonen måste man lyssna! Under våren har Ursula varit ute på en späckad europaturné med den nya skivan i bagaget. Paris, London, Berlin, Lissabon, Rom och många andra städer har fått celebert besök och nu väntar alltså Södra Teaterns stora scen på att fyllas av Ursula Ruckers starka Spoken word. "I am driven to deal with real issues." Ursula Rucker Discografi: Supa Sista 2001 Silver or Lead 2003 Ma’at Mama 2006 Mer info: www.ursula-rucker.com Brokenword [US/SE] Johannes Anyuru & Sean McConnell featuring Daniel & Mikael Sarabi on setar, daff & tonbak A dynamic collision of spoken word poetry, hip hop and traditional persian music. Brokenword är ett projekt skapat av de båda unga poeterna Sean McConnell och Johannes Anyuru. Sean kommer ursprungligen från Minneapolis men är numera bosatt i Göteborg. Han är freestylerappare och uppträder ofta på olika scener i Göteborg. Johannes slog igenom med diktsamlingen ”Det är bara gudarna som är nya” och har nyligen släppt sin andra samling, ”Omega”. Med Brokenword låter de sina säregna spoken word-stilar möta traditionell persisk musik framförd av megatalangerna Daniel och Mikael Sarabi. Tillsammans bjuder de på en poetisk och musikalisk upplevelse fylld av hiphop, improvisation, magisk sitarspel, spoken word och elektronisk musik. Spännande, politiskt, innovativt och provokativt – this is a group that demands to be seen! Discografi: Anatomy of a dying star (LP) 2005 Mer info: www.strangeanddistant.com Ursula Rucker [US] + Brokenword [US/SE], fredag 12 maj, dörrar 18.30, på scenen 19.30, Stora Scenen, Södra Teatern Ingen åldersgräns Entré: 200 kr, student och ungdom upp till 26 år 150 kr Bilder: www.sodrateatern.com/press användarnamn: sodra, lösen: teatern, små bokstäver hela vägen. Med vänliga hälsningar Anneli Gunnar Press- och marknadschef Södra Teatern Mosebacke Torg 1 116 46 Stockholm anneli.gunnar@sodrateatern.com Tel: +46 (0)8 531 99 272 Mobil: +46 (0)70 682 97 25 www.sodrateatern.com