Ursula Rucker [US] + Brokenword [US/SE]

Fredag 12 maj, dörrar 18.30, på scenen 19.30, Stora Scenen, Södra Teatern Ingen åldersgräns Entré: 200 kr, student och ungdom upp till 26 år 150 kr Biljetter: www.sodrateatern.com Ursula Rucker [US] Pure spoken word poetry, sensuality and social criticism, uniquely blending HipHop and Funk with sparse beats. Ursula Ruckers ljudlandskap är ett abstrakt konstverk. Fragment av hiphopbeats, experimentell jazz och pop blandas med ett intensivt poetiskt flöde. Den bitvis meditiva musiken står som mjuk kontrast till de smärtsamt rättframma historier hon berättar. Med bredbent attityd och distinkt, rytmisk röst levererar Ursula historier om orättvisor och maktutövande. Hon talar om kärlek, sexism, slaveri, om att vara kvinna, om politik och feminism. Inspirerad av allt från poesi-ikonen Sonia Sanchez till Frida Kahlo och Prince! Spoken word, hiphop eller jazz, den musikaliska etiketten betyder egentligen ganska lite men innehållet - det betyder allt. Mer info: www.ursula-rucker.com Brokenword [US/SE] Johannes Anyuru & Sean McConnell featuring Daniel & Mikael Sarabi on setar, daff & tonbak A dynamic collision of spoken word poetry, hip hop and traditional persian music. Brokenword är ett projekt skapat av de båda unga poeterna Sean McConnell och Johannes Anyuru. Med Brokenword låter de sina säregna spoken word-stilar möta traditionell persisk musik framförd av megatalangerna Daniel och Mikael Sarabi. Tillsammans bjuder de på en poetisk och musikalisk upplevelse fylld av hiphop, improvisation, magisk sitarspel, spoken word och elektronisk musik. Spännande, politiskt, innovativt och provokativt – this is a group that demands to be seen! Mer info: www.strangeanddistant.com Med vänliga hälsningar Anneli Gunnar Press- och marknadschef Södra Teatern Mosebacke Torg 1 116 46 Stockholm anneli.gunnar@sodrateatern.com Tel: +46 (0)8 531 99 272 Mobil: +46 (0)70 682 97 25 www.sodrateatern.com