Gå direkt till innehåll
Södra Dalarnas Sparbank fyller 185 år. De är den enda banken med huvudkontor i södra Dalarna.

Dalarnas äldsta sparbank fyller 185 år

Den 15 januari 1837 bjöd pastor Johan Bärssell in församlingsborna i Husby socken till ett möte om att bilda sparbank. Intresset var stort, nu skulle de ha möjlighet till sparande för att påverka sin egen framtida situation. Det blev ett rungande ja till att bilda Husby Sockens Sparbank, idag Södra Dalarnas Sparbank AB. Sparbanksidén med lokal närvaro och verkan för bygdens utveckling är lika viktig då som nu.

För oss är det södra Dalarnas bästa som gäller. Vi ska skapa en hållbar och positiv utveckling över tid för både kund och bank. Vår viktigaste uppgift är att generera goda resultat som ger möjlighet att stärka utvecklingen i bygden och därmed den lokala framtida tillväxten. Vi är en trygg partner oberoende av konjunkturläge och vår långsiktiga ambition är att bli en ännu starkare ekonomisk aktör i södra Dalarna, säger Jonas Nyberg, vd för Södra Dalarnas Sparbank.

Firande på förskolor och äldreboenden
Södra Dalarnas Sparbank vill fira tillsammans med alla i Avesta, Hedemora och Säters kommun. Det gör de bland annat genom att bjuda in alla förskolor till att ordna ett eget firande som de betalar. Kanske kan det bli en extra skojig utflykt eller kalas utöver det vanliga på förskolan? Under året bjuder banken också alla som bor på äldreboendena i Avesta, Hedemora och Säters kommun på tårta.