Fotbollsfest! Med storbilds-TV på Marenplan i Södertälje.

Storbildskärm på Marenplan i Södertälje när Sverige möter England och Frankrike i fotbolls-EM.

Södertälje Centrumförening kan stolt presentera att Sveriges matcher mot England den 15 juni och mot Frankrike den 19 juni kommer att kunna ses på storbildskärm på Marenplan i Södertälje.

Förfrågan om Södertälje Centrumförening kunde tänka sig att vara delarrangör av detta event ställdes av Telge Nät till centrumledare Lena Schulte med mycket kort varsel. Telge Nät ville sponsra med uppkopplingen av sändningen som de i sin tur förhandlar med Canal Digital.

Lena Schulte tog då kontakt med Anna Bohman på Södertälje kommun för att se hur intresset var från kommunens sida och blev mycket väl mottagen och med lika kort varsel kunde Anna Bohman återkomma till Lena Schulte om att kommunen var med. Nu hade vi delfinansiering och sändningen på plats. Nu återstod två delar, det ena var om det fanns några TV-skärmar att hyra och det andra var resterande finansiering. Lena kontaktade eventbolaget Pringel Communication för att se om det var praktiskt möjligt att med så extremt kort varsel få fram fungerande teknik för genomförande av detta event.

Micke Petäjämaa från Pringel Communication gjorde därefter tillsammans med Gunnar Brolin från Mediatec ett intensivt arbete med att finkamma och styra om skärmtrailers från hela Europa för att förverkliga detta event i Södertälje och de lyckades.

Dessa trailers används frekvent vid nästan varje större idrottsevenemang i hela Europa och är väldigt uppbokade i normala fall. Att då under en period när ett event som fotbolls-EM sänds och i princip hela Europa ”slåss” om dessa bildtrailers, lyckas få tag på och få dem till Södertälje är i sig en bedrift, säger Lena Schulte. Men utan alla sponsorer hade det varit omöjligt fortsätter hon. Givetvis var det till hjälp att evenemanget gjorts tidigare i Södertälje, under fotbolls-VM 2006, då samtliga inblandade parter redan har god kännedom om plats och logistik för genomförande.

Vi vill rikta ett stort tack till våra samarbetspartners Pringel Communication och Mediatec samt våra sponsorer: Södertälje kommun, Telge Nät, Scania, ABF, LT, SP, JM Skyltservice, Peab, Canal Digital, World Class, Volkswagen Södertälje, Fastighetsbyrån, Kringlan, ICA Kringlan, Intersport Södertälje, TJ´s fordonsservice, Ryds Glas, Bro & Väg Mälardalen AB, Assyriska FF, Björcks Resor, Syrianska FC, PML Svets & VVS AB, Norfloor Kakel och Beijer Byggmaterial Södertälje för att vi tillsammans gör detta möjligt och hoppas att det blir en riktig fotbollsfest!

• fotbolls-em
  • marenplan