Tredje artisten klar för sommarkonsert: Doug Seegers

Doug Seegers, amerikanen som gick från missbrukare och hemlös - till att bli upptäckt i ett gathörn i Nashville av artisterna Jill Johnson och Magnus Carlson.

Artisterna var tillsammans med produktionsteamet från Eyeworks på besök i Nashville för en tv-inspelning av Sveriges Televisions ”Jills veranda” när de såg Seegers sitta och spela sin låt "Going Down to the River". De uppskattade hans röst så mycket, att de erbjöd honom att direkt spela in låten i Johnny Cashs gamla studio. Detta var två år sedan nu och mycket har förändrats för Seegers. Han är numera en erkänd countrymusiker i USA, England, Norge, Danmark, Finland och Sverige.

Ett nytt album kommer i slutet av maj: "Walking on the edge of the world" och det blir även en sommarturné med stopp i Norge, Danmark, Finland och Sverige, där ett av stoppen är Södertälje.

Bakgrund:

Doug Seegers växte upp på Long Island med föräldrar som var musiker i ett country & westernband. När han var åtta år gav sig fadern av med en annan kvinna. Den unge sonen lärde sig spela på en gammal gitarr och blev vid 14 års ålder medlem i ett lokalt band. Modern gifte om sig med en man med alkoholproblem och efter mycket bråk flyttade Doug Seegers efter skolan 1969 till "frigörelsetidens" New York, där han började spela på gatorna och på barer. Emellanåt spelade han i olika band, bland annat i Texas, gav ut en singel, bildade familj, skilde sig, hamnade i missbruksproblem, blev hemlös, flyttade runt millennieskiftet till Nashville, där han sedan hankade sig fram som gatumusiker. Han är även utbildad finsnickare, vilket han från och till har arbetat som fram till pensionen 2013; han har bland annat byggt egna gitarrer.

För mer information och kontakt:

Lena Schulte, Centrumledare, Södertälje centrum

E-post: lena@sodertaljecentrum.com

Södertälje Centrumförening arbetar för ett tryggare, trivsammare, tillgängligare, bättre och finare Södertälje centrum!