Nio Södertäljeelever i semifinal av Unga Forskare 2021

Nio Södertäljeelever i semifinal av Unga Forskare 2021

För andra året i rad står Södertälje Science Park som värd för en av semifinalerna av Unga Forskare som i år blir helt digital. Den 23 februari samlas en expertjury på 24 personer från näringsliv och akademi. Mikael Ek från Södertälje Science Park har sammansatt juryn och är juryordförande.

- Vi bedömer 40 projekt inom natur och teknik, åtta av de går till finalen 22-29 mars. Det är otroligt viktigt och hedrande för Södertälje Science Park att få vara med i denna satsning för den framtida forskningen, säger Mikael, som också vill framföra sin tacksamhet för det stora intresset från akademi, institut och näringsliv att bidra till juryarbetet.

-Årets jury håller, precis som förra året, en mycket hög klass och vi täcker tillsammans in ett brett fält av kompetenser säger Mikael.

I semifinalen i Södertälje deltar bland annat elever från Täljegymnasiet och NTI gymnasiet i Södertälje. Forsknings-SM, utställningen Unga Forskare, är Sveriges största tävling i naturvetenskap, teknik och matematik för gymnasieelever. Eleverna tävlar om stipendier och priser värda 500 000 kronor. Bland annat kommer Sveriges Unga Forskningslandslag, Sveriges representanter till världens största vetenskapstävlingar, att utses. Som en del av tävlingen anordnar Unga Forskare en digital utställning med presentationer och föreläsningar från arrangörer, företag och forskare. Södertälje Science Park har en digital monter, och KTH Södertälje har en föreläsning som är öppen för alla att ta del av.

Digitala utställningen Unga Forskare

Klas Mattsson

Presskontakt Tf. kommunikationsansvarig 073-314 70 49

Södertälje Science Park är en innovativ utvecklingsarena

Södertälje Science Park är mötesplatsen för hållbar produktion i Sverige. Uppdraget är att skapa en attraktiv mötesplats och initiera och driva projekt. Vi ska stärka Sverige som industrination genom att skapa en mötesplats som är ledande inom hållbar produktion, etablera och driva en nationell nod för hållbar produktion, verka för en starkare region genom ett starkare och attraktivare Södertälje, och verka för en säkrad regional kompetensförsörjning. Bakom bildandet av Södertälje Science Park står Södertälje kommun, Scania, AstraZeneca, och KTH.

Södertälje Science Park
Kvarnbergagatan 12