Gymnasieelever vann pris för UF-företag på Science Week

Gymnasieelever vann pris för UF-företag på Science Week

På Science Week visade ett 20-tal gymnasieelever upp sina UF-företag för intresserade besökare. Företaget med den bästa affärsidén vann ett pris – som delades ut till Times Up för sitt sällskapsspel som riktar sig till ungdomar.

Spelet har ett unikt koncept som tagit inspiration från en mängd andra spel. Under tidspress ska en rad utmaningar lösas – det kan vara att byta klädesplagg med medspelare, säga 5 killnamn som börjar på E på 5 sekunder eller charader.

- När vi ungdomar umgås så tar alla upp sina mobiler. Det blir inget kvalitétsumgänge och gemenskapen försvinner, säger

Tilde Månsson, en av de fyra tjejerna bakom UF-företaget Times Up.

De tyckte alla att det var kul att ställa ut på Science Week.

- Det var väldigt intressant med Science Week och att få visa upp något vi är nöjda med, och som vi dessutom har gjort från grunden själva. Man får känna ansvar! I skolan känns det mer som en skoluppgift än att man driver ett företag på riktigt. Det var också kul att få inspiration från vad alla andra har skapat och få feedback av både jury och nyfikna besökare.

Science Week gick av stapeln 1-3 februari och handlade om framtidens hållbara lösningar, där också UF-företag fick chansen att visa upp sig.

För mer information, kontakta Eva Helén 076-648 33 60.

Södertälje Science Park är mötesplatsen för hållbar produktion. Genom att stötta företag, driva utvecklingsprojekt och skapa nätverk kan vi jobba för att Sverige tar nästa steg i den hållbara omställningen. Våra huvudpartners och grundare är AstraZeneca, KTH, Scania och Södertälje kommun.

Södertälje Science Park fungerar som en fysisk mötesplats i Södertälje, men också som en nationell aktör som kopplar samman offentlig sektor, akademi och näringsliv i syfte att stärka förutsättningarna för utveckling och konkurrenskraft.

Projektledare Science Week 076-648 33 60