Vinnaren Adsorbis vd, Hanna Johannson. Foto: Fredrik Sederholm

Innovativ luftrening prisades på Science Week

Adsorbi, ett startupbolag som utvecklar biobaserade material för inomhusluftrening, vann idag Södertälje Science Parks pitchtävling för startupbolag. Tävlingen, som var en del av Science Week, lockade flera av Sveriges mest spännande startupbolag.

Adsorbis affärsidé är att ersätta fossilt kol i gasfilter med biobaserade material. Detta skulle kunna minska miljöpåverkan av inomhusluftrening avsevärt, då kol är en ändlig resurs som har en negativ inverkan på klimatet.

I sin pitch inför juryn presenterade Adsorbis vd Hanna Johansson företagets innovativa lösning. Juryn imponerades av företagets potential att göra stor skillnad för miljön och att lösa ett viktigt samhällsproblem.

Förutom förstapriset, en check på 100 000 kronor för konsultering inom affärsutveckling, delades även ett andra pris ut: ett rådgivningstillfälle till ett värde av 10 000 kronor med KPMG:s Startup Team. Detta pris vann Safety by Cilia som tillverkar smycken med överfallslarm.

Pitchtävlingen var den avslutande delen av Science Week 2024, ett hållbarhetsforum med ett 60-tal programpunkter över tre dagar. Flera tusen personer har tagit del av programmet, antingen på plats i Södertälje Science Park eller digitalt via Dagens Industris webbplats. Alla programpunkter finns nu att se i efterhand på scienceweek.se.

Regioner

Södertälje Science Park är mötesplatsen för hållbar produktion. Genom att stötta företag, driva utvecklingsprojekt och skapa nätverk kan vi jobba för att Sverige tar nästa steg i den hållbara omställningen. Våra huvudpartners och grundare är AstraZeneca, KTH, Scania och Södertälje kommun.

Södertälje Science Park fungerar som en fysisk mötesplats i Södertälje, men också som en nationell aktör som kopplar samman offentlig sektor, akademi och näringsliv i syfte att stärka förutsättningarna för utveckling och konkurrenskraft.

Klas Mattsson

Presskontakt Kommunikationsansvarig 073-314 70 49

Södertälje Science Park är mötesplatsen för hållbar produktion

Södertälje Science Park är både ett kunskapsintensivt område och ett företag som samverkar mellan näringsliv, akademi och samhälle. Vi utvecklar, knyter ihop och stödjer små och stora aktörer inom industri och industrinära tjänster för att främja hållbar produktion lokalt, regionalt och nationellt.

Södertälje Science Park
Kvarnbergagatan 12