Sahand Safari, KTH-student, och Jim Fox från AstraZeneca. Från en tidigare upplaga.

Innovativa lösningar på globala utmaningar – hållbarhetsforumet Science Week invigs 30 januari

Sverige är mitt i en omställning till en mer hållbar framtid. Science Week är en mötesplats för alla som vill vara med och bidra till den här omställningen. Evenemanget arrangeras av AstraZeneca, KTH, Scania, Region Stockholm, Södertälje kommun och Södertälje Science Park, tillsammans med ett 30-tal medarrangörer. Evenemanget sker både digitalt och på plats i Södertälje.

Science Week 2024 riktar sig till alla som är intresserade av hållbarhetsfrågor. Årets program kretsar kring industriell omställning, resilienta samhällen och kompetensförsörjning.

Många av programpunkterna handlar om hållbar produktion och innovativa lösningar. Eva Helén är projektledare för evenemanget.

– Vi har flera ledande profiler inom hållbar produktion från några av de största industriföretagen i Sverige, startupbolag, makthavare från offentlig sektor och massor med eldsjälar. Syftet med Science Week är att skapa förändring på riktigt!

Flera tusen besökare väntas till Södertälje Science Park under evenemangets tre dagar. Dessutom kommer hundratals gymnasieungdomar att besöka Science Week och få inspiration till framtida studier.

– Dessutom arrangerar vi en pitchtävling för tillverkande startupbolag som presenterar framtidens bästa hållbara produkt. De har chans att vinna konsultering inom affärsutveckling för ett värde av 100 000 kronor, avslutar Eva Helén.

Science Week äger rum 30 januari–1 februari och sker på plats i Södertälje Science Park, och sänds digitalt över hela världen på scienceweek.se och på Dagens Industris webbplats. Det är öppet för alla och helt kostnadsfritt.

För mer information, kontakta Eva Helén: 076-648 33 60

Södertälje Science Park är mötesplatsen för hållbar produktion. Genom att stötta företag, driva utvecklingsprojekt och skapa nätverk kan vi jobba för att Sverige tar nästa steg i den hållbara omställningen. Våra huvudpartners och grundare är AstraZeneca, KTH, Scania och Södertälje kommun.

Södertälje Science Park fungerar som en fysisk mötesplats i Södertälje, men också som en nationell aktör som kopplar samman offentlig sektor, akademi och näringsliv i syfte att stärka förutsättningarna för utveckling och konkurrenskraft.

Projektledare Science Week 076-648 33 60