Kråkor städar bort fimpar – nytt pilotprojekt planeras i Södertälje

Kan kråkor tränas till att städa bort fimpar från våra gator? Svaret är ja, om man ska tro startupbolaget Corvid Cleaning som tagit fram en metod för att lära vilda kråkfåglar att byta fimpar mot mat. Nu planeras ett pilotprojekt i Södertälje - något man kommer berätta mer om på årets upplaga av Science Week.

Kråkfåglar är de intelligentaste vilda djuren i Sverige. De kan lära sig att plocka saker i utbyte mot mat – detta är något som startupbolaget Corvid Cleaning tar fasta på. De har nämligen utvecklat en metod som ska lära vilda kråkfåglar att städa bort fimpar från gatan.

– Genom att lära kråkorna att byta fimpar mot mat kan de bidra till att städa våra gator och torg. Fåglarna stoppar fimparna i en automat som sedan ger dem mat. Det blir en byteshandel helt enkelt, säger Christian Günther-Hanssen, grundare av Corvid Cleaning.

Pilotprojekt planeras i Södertälje

Nu planeras ett pilotprojekt i Södertälje tillsammans med kommunen. Förhoppningen är att resultatet ska mynna ut i en permanent lösning som också kan appliceras i resten av landet.

– Fimpar är Sveriges och världens vanligaste skräp. Varje år lägger Sveriges kommuner enorma summor på att få bort fimpar från gator, torg, badplatser och andra offentliga miljöer, säger Tomas Thernström, avfallsstrateg på Södertälje kommun.

Medverkar på Science Week

På Science Week, som går av stapeln mellan 2 och 6 februari, kommer både Corvid Cleaning och Södertälje kommun berätta mer om projektet. Science Week är ett samhällsforum om hållbarhet med 60 kostnadsfria digitala liveseminarier om hållbar utveckling, hållbar produktion och stadsutveckling. Evenemanget arrangeras av Södertälje Science Park i samarbete med KTH, Scania, AstraZeneca, Södertälje kommun och ett 40-tal medarrangörer.

Kontakt:

Christian Günther-Hanssen Grundare Corvid Cleaning: 0708 46 25 40 c.guntherhanssen@gmail.com

Tomas Thernström, Avfallsstrateg Södertälje kommun: 08-523 026 92 tomas.thernstrom@sodertalje.se

Klas Mattsson, kommunikatör för Science Week: 073-314 70 49 klas.mattsson@sscp.se