Pressinbjudan Science Week: Svensk industri är en viktig kraft för att nå hållbarhetsmålen

Onsdagen den 29 januari bjuder Scania, AstraZeneca, KTH och Södertälje Kommun för tredje året i rad in till Science Week med över 100 föreläsningar och workshops på temat hållbar, konkurrenskraftig industri.

Sverige och industrin står inför ett avgörande skifte där hållbarhet spelar en av huvudrollerna. Science Week belyser på olika sätt hur vi kan möta utmaningarna och bygga ett hållbart ekosystem.

Media bjuds in till öppningen av Science Week onsdagen den 29 januari samt till alla programpunkter. Representanter från de medverkande företagen och organisationerna finns tillgängliga för intervjuer.

Plats: Södertälje Science Park/KTH, Kvarnbergagatan 12, Södertälje

Program för media 29 januari

10.00 – 12.00: Svensk hållbar konkurrenskraftig industri och Stockholmsregionen som en motor, nu och i framtidenLedarna för två av Sveriges främsta industriföretag presenterar och diskuterar hållbarhet med forskare, myndighetsföreträdare och ledande nationella, regionala och lokala politiker (se talare nedan).

12.00 – 13.00: Hållbar lunch

Intervjuer: Tid för intervjuer finns mellan klockan 12:00 – 13:30 den 29 januari. För bokning av intervjuer vänligen kontakta Liza Skoglund, liza@balodis.se, 0723-50 92 22.

Talare

Robert Kingfors, vd, Södertälje Science Park; Magnus Wiktorsson, prefekt, KTH och

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S), Södertälje Kommun – berättar kort om Södertälje Science Park, KTH Södertälje och programmet.

Henrik Henriksson, vd, Scania – Hållbarhet är avgörande för Scania men även viktigt för Sverige som framtida industrination.

Katarina Ageborg, Chief Compliance Officer, Global Hållbarhetschef samt Sverige vd, AstraZeneca
– Svenska globala företag som en positiv kraft i en nödvändig hållbarhetsomställning.

Ibrahim Baylan (S), näringsminister – Betydelsen av att satsa på ett fortsatt starkt Industrisverige anpassat till de nya förutsättningarna.

Iréne Svenonius (M), finansregionråd Stockholm; Märta Martin Åkesson (C), ordförande i Beredningen för Regional Attraktionskraft, Region Stockholm – Stockholm har tillsammans med Mälardalen en outnyttjad potential som industriregion.

Monica Bellgran,
professor i industriell produktion, KTH - Akademin bidrar med reella lösningar för hållbarhet.

Sven-Erik Österberg
, landshövding och chef för Länsstyrelsen i Stockholm – Stockholms läns och Mälardalens fina förutsättningar.

Darja Isaksson, generaldirektör, Vinnova – Industrins innovationer möjliggör omställning och möjligheten att skala upp och producera i Sverige.

För samtliga programpunkter vänligen besök: https://sscp.se/scienceweek/program2020/

O.s.a senast den 20 januari till Liza Skoglund, liza@balodis.se, 0723-50 92 22

Några programpunkter

Onsdagens föreläsningar fokuserar på samhällsutveckling och kompetensförsörjning, torsdagens på hållbar produktion och fredagens på digitalisering, innovation och entreprenörskap. Exempel på programpunkter:

Hållbar framgång – hur tänker storbolagen? En talkshow a la Skavlan (AZInspire)

Från V8 till 800V – Scania bryter ny mark på väg mot den elektrifierade framtiden (Scania)

Simulation 4.0 – a key to the Industrial Revolution (KTH)

Digital Hälsa – vad pågår inom AstraZenecas forskning för att utveckla framtidens digitala patientcentrerade lösningar? (AstraZeneca)

Industri 4.0 – Var står vi idag? Att göra verklighet av smart industri handlar inte bara om teknik. (Södertälje Science Park)

Vad krävs för att Södertälje ska bli framtidens hållbara stad? Södertälje kommun

Hackathon 24 timmar – Hack for Södertälje (Södertälje kommun)

Digital syjunta för Dig 55+ (Tom Tits)

3D scanna dig själv och bli ett konstverk (Grafikens Hus)

Om Science Week

Södertälje Science Park är en nationell samverkansmiljö för forskning, innovation och utbildning inom hållbar produktion. Syftet med Science Week är att skapa intresse för forskning, utveckling, innovation och högre utbildning samt visa på en mångfald av aktiviteter.Satsningen är ett samarbete mellan KTH, Scania, AstraZeneca, och Södertälje kommun med syftet att skapa större konkurrenskraft inom hållbar produktion på världsmarknaden.

För mer information: Eva Helén, Södertälje Science Park, 08-523 037 57, eva.helen@sscp.se

Charlie Watz, Södertälje Science Park, 0768 55 08 14, charlie.watz@sscp.se

scienceweek.se