Pristagare i SKAPA-priset och SKAPA-unga talanger 2018

SKAPA söker 2019 års bästa uppfinnare och innovatör

Stiftelsen SKAPA vill uppmuntra idérika människor genom att dela ut Sveriges största innovationspris – SKAPA-priset. Priset är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel, där syftet är att ge stöd åt innovatörer så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden.

Förutom det nationella priset på 550 000 kronor som fördelas på maximalt tre pristagare får de 24 länsfinalisterna vardera 10 000 kronor samt diplom. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden. Länsvinnarna pitchar sina idéer i Stockholm den 14 november 2019 och de nationella priserna delas ut på en stor Innovationsgala på kvällen den 14 november.

Ansökan
Södertälje Science Park samordnar SKAPA-priset för Stockholms län. Ansökan görs senast 23 april 2019 på Stiftelsen Skapas webbplats. Du kan ansöka själv eller nominera någon annan. Idén får vara kommersiellt introducerad tidigast 2017 och ska finnas på marknaden senast 2020.

Ansökningsformulär (Formuläret gäller för både SKAPA-priset och SKAPA-talang för unga innovatörer).

Kriterier för ansökan

Om SKAPA-priset
Med priset vill SKAPA belysa den betydelse som innovationer har för den ekonomiska utvecklingen. En förutsättning för tillväxt är stimulans till nytänkande och här har SKAPA-priset en viktig roll som energiskapare.

Om SKAPA-talang för unga innovatörer
Var fjärde nyregistrerat företag har startats av en ung person, under 30 år. För att uppmuntra ännu fler unga att våga tro på sina idéer och bidra till Sveriges utveckling lanserades 2011 utmärkelsen SKAPA talang för unga innovatörer. Alla födda mellan 1989 och 1999 har nu chansen att vara med och tävla om 250 000 kronor (delas på högst tre nationella vinnare). De 24 länsfinalisterna får ett diplom och 10 000 kr. VINNOVA står bakom SKAPA-talang för unga innovatörer.

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

Läs mer på om priset och tidigare vinnare på: stiftelsenskapa.se

Kontaktperson för SKAPA-priset:

Stiftelsen SKAPA, c/o Bo Hallgren Consulting