Hyresöverenskommelse i två delar i Sölvesborg

Sölvesborgshem AB och Hyresgästföreningen har under hösten 2019 fört förhandlingar om 2020 års förändringar av allmänna hyresnivåer. Parterna har den 21 november 2019 enats i en överenskommelse, som innehåller två delar.

Överenskommelsen innebär dels en hyreshöjning på 1,58 procent från och med 1 januari 2019. Sölvesborgshem hade yrkat 2,93, och Hyresgästföreningens bud var 0.

-Jag är nöjd över att vi kunde komma överens lokalt istället för att det skulle gå vidare till hyresmarknadskommittén som förra året, säger Hyresgästföreningens förhandlare Mikael Nelander.

-Höjningen är betydligt lägre än den vi yrkade, men i kombination med den andra delen av överenskommelsen och med andra åtgärder som kan bli aktuella bedömer vi att nivån får duga, säger Sölvesborgshems vd Johan Braw.

Överenskommelsen innebär emellertid också att Sölvesborgshem och Hyresgästföreningen under våren 2020 ska föra gemensamma samtal om långsiktiga principer för årshyresförändringarna. Att på detta sätt på lokal nivå sträva efter att enas om att identifiera objektiva och mätbara, alternativt identifierbara, kriterier, och metod för användning av de kriterierna, inklusive viktning, har såvitt parterna känner till inte tidigare gjorts i Sverige.

-Jag tror samtalen kommer vara till stor hjälp. Istället för att jobba fram förhandlingsunderlag på olika håll så sätter vi oss ner tillsammans, säger Mikael Nelander.

-Jag ser mycket fram emot att få delta i dessa samtal under vintern och våren 2020, säger Sölvesborgshem vd Johan Braw. För våra hyresgäster, och för sölvesborgarna som alla äger Sölvesborgshem, är långsiktiga och objektiva principer mycket värdefulla. Att vi i sydöstra Sverige kanske blir föregångare för hela landet tycker jag också är skojigt.

Överenskommelsen i dess helhet är följande.

Parterna enas om följande.

Hyrorna för 2020 ska höjas med 1,58 procent. Detta sker per 200101.

Parterna ska gemensamt identifiera objektiva och mätbara, alternativt identifierbara, kriterier för årshyresförändringar, samt metod för användning av dessa, inklusive viktning. Dessa objektiva kriterier innebär således att Sölvesborgshems ekonomiska resultat som det redovisas i resultaträkning inte ska beaktas. Detta gemensamma arbete ska ske under perioden 200101-200531.

Kan parterna inte gemensamt identifiera objektiva och mätbara/identifierbara kriterier för årshyresförändringar, samt metod för användning av dessa, inklusive viktning, inom den angivna perioden, ska parterna istället för varandra redovisa egna identifiera objektiva och mätbara/identifierbara kriterier för årshyresförändringar, samt metod för användning av dessa, inklusive viktning senast 200605.

• Sölvesborg