Lägesrapport efter branden på Kyrkvägen i Mjällby

Natten mellan den 24 och 25 juli uppstod en brand i ett källarförråd i Sölvesborgshems fastighet på Kyrkvägen 7 i Mjällby.

Boende till samtliga 24 lägenheter i fastigheten evakuerades av räddningstjänst och Sölvesborgshems jourperson till en lokal i det närliggande äldreboendet Tärnan.

Ingen person kom till skada.

Sedan branden släckts, kunde de boende återvända till sina lägenheter.

De boende har skriftligen informerats av Sölvesborgshem om läget, dels på förmiddagen efter branden, dels under fredagen den 27 juli.

Lägenheterna i sig fungerar, även såvitt gäller el och vatten. Dock är fiber ur funktion; i denna del arbetar Sölvesborgshems entreprenör Elgruppen med en tillfällig lösning. Några lägenhetsinnehavare har också fått tillgång till s k rökätare av saneringsföretaget JT Sanering, som för övrigt bedömer att saneringsarbetet i källaren kommer att ta några månader.

Tvättstugeutrustningen i sig förefaller ha full funktion, men på grund av saneringsbehovet kan tvättstugan inte användas. Därför arbetar VVS-företaget Hjalmarssons med att inrätta en tillfällig tvättstuga i en annan lokal i fastigheten.

För hyresgästerna är alltså effekten av branden att fiber inte fungerar, att tvättmöjligheter för närvarande inte finns i fastigheten, och att egendom i källarförråden kan vara skadad eller förstörd.

- En brand är det värsta som kan drabba en fastighet, säger vd Johan Braw. Vi är naturligtvis mycket tacksamma för att ingen kom till skada. Vi är också tacksamma för att räddningstjänst, entreprenörer och egna medarbetare agerat med råd och dåd.

- Efter långa förhandlingar bekräftade Hyresgästföreningen i mitten av juni att s k taggsystem ska införas i fastigheten, mot en hyreshöjning, berättar Johan Braw. Vi vet nu inte orsaken till branden, men den här sortens digitalisering som taggsystem är, vill vi i Sölvesborgshem utveckla ordentligt i närtid. På Kyrkvägen 7 kommer detta att ske under hösten.

• Olyckor

• Sölvesborg