Katja of Sweden

Två nya utställningar på Sörmlands museum - Katja of Sweden och Bensinen i blodet

Den 13 april återöppnades Sörmlands museum efter att ha varit helt stängt sedan december.

I samband med det öppnar också två nya utställningar, Katja of Sweden och Bensinen i blodet, som visas hela sommaren.

Katja of Sweden - Berättelsen om en svensk designpionjär

Visas till och med 26 september 2021.

Katja Geiger var Sveriges första internationellt kända modedesigner och hennes varumärke Katja of Sweden nådde stora internationella framgångar. Hon gav den moderna kvinnan färgstarka mönster och nya, lättskötta material att känna sig snygg och bekväm i. Hon var en nytänkande pionjär i mannens värld.

”Det var nya tider och jag ville göra kläder för alla. Skulle kvinnan vara med och göra karriär kunde vi inte hålla på och tramsa med kläder. I USA såg jag mina möjligheter som modeskapare. De var långt komna och jag tänkte att de måste förstå modets framtid”, sa hon i en intervju i Kristianstadsbladet från 2002.

I utställningen visas Katja of Swedens kläder med fokus på 1960-talet, en kreativ och produktiv period för märket. Katja skapade mönster själv, men samarbetade också med tidens unga konstnärer inom textil formgivning, som Carl Johan De Geer, Sven Fristedt och Maija Isola.

Katja Geiger var först som svensk modeskapare att slå igenom i USA. Företaget Katja of Sweden som hon startade 1950 i New York sysselsatte runt 200 anställda som arbetade med produktionen. Det exklusiva varuhuset Harrods i London köpte hela hennes kollektion efter den första visningen i England 1959. 1966 blev hon även först i Sverige med att lansera kläder i Paris, visningen bevakades av stora delar av världspressen.

Vi hoppas att utställningen ska locka både nostalgiker och unga mode- och retrointresserade men också en allmän kulturtörstande publik som får en helhetsupplevelse av Katjas- och modesveriges storhetstid.

Utställningen Katja of Sweden visas på Sörmlands museum till och med den 26 september 2021. Utställningen som är producerad av Kulturen i Lund slog publikrekord när den visades där juni 2019 – februari 2020.

Bensinen i blodet! – Motorcyklar, mopeder och människor 1950- och 60-tal

Visas till och med 22 augusti 2021.

1950- och 60-talet är motorcyklarnas och mopedernas storhetstid i Sverige. Det är efterkrigstid och ekonomiska rekordår. Frihetslängtan och framtidstro. Rock’n roll, jeans och coca cola.

Med sin tvåhjuling började man semestra på ett nytt sätt, umgås i gäng, ta sig till arbetet eller bara köra fort och långt utan särskilt mål.

Bensinen i blodet fångar en tid då ungdomskulturen slog igenom på allvar, då hastigheten på vägarna var fri och Elvis Presley spelades på varje jukebox. Det är en utställning om knuttar, spättor, semesterfirare och prinsessor på vift. Om frihet och gemenskap på två hjul. Dessutom musik, nostalgi, filmstjärnor och pepsodentleenden.

Över 30 klassiska fordon visas i utställningen; Husqvarna Silverpil, Monark Blue Fighter, Triumph Trophy, Monark Monarscoot, DKW Hummel, Vespa med flera.

Utställningen visas till och med 22 augusti 2021 och är producerad av Sörmlands museum i samarbete med Motorcykelhistoriska klubben Södermanland. Kontaktperson Alexandra Kronqvist.

Fläta, sticka, tälj till köket

Även den lite mindre utställningen Fläta, sticka, tälj till köket öppnade den 13 april. Det är en utställning med hantverk av medlemmar i Hemslöjdsföreningen Sörmland och deltagare på Recycle design, Eskilstuna Folkhögskola. Visas på Sörmlands museums utställningstorg till och med 2 maj.