Sörmlands Sparbank satsar på ungdomarna

Sparbankerna har en lång tradition av folkbildning och att göra nytta på orten och för lokalsamhällets utveckling. Senast i vår satsning ”Skicka vidare - Kunskap” är att anställa en ungdomsansvarig som på heltid ska hjälpa ungdomar att fundera och få bättre kunskaper om sin framtida privatekonomi. Vi vet idag att ungdomar känner stress och oro när det gäller pengar och ekonomi. Dessutom visar program som ”Lyxfällan” på de många fallgropar som finns i privatekonomin.

Vi vill med vår Ungdomsansvarig tidigt komma ut främst i gymnasieskolorna för att informera och inspirera ungdomar till en sund ekonomi. Detta för minska tröskeln till vuxenlivet. Statistik visar att ungdomar som har ett eget sparande i mindre utsträckning känner stress och oro kring sin ekonomi.

– Det känns fantastiskt kul att få möta ungdomar som inte än kommit ut i arbetslivet och därmed inte hunnit hamna i de fällor som annars är så lätt. Jag önskar jag själv hade haft möjligheten att prata med en privatrådgivare redan när jag gick i skolan, säger Alexander Flygare som är ny Ungdomsansvarig i Sörmlands Sparbank.

Vi vill att ungdomarna i vårat närområdet ska vara de ungdomar i landet som känner mest trygghet inför sin framtida ekonomi.
– Efter att ha jobbat i 6 år som privatrådgivare vet jag vilka frågeställningar och problem unga vuxna har, inför bostadsköp, giftermål, barn osv. Att nu kunna prata om sparande kontra konsumtion och lån känns därför extra meningsfullt, berättar Alexander. Jag har ofta mött unga vuxna med förhållandevis hög inkomst som inte sparar alls.

Joacim Lindgren, VD, säger:
– Till skillnad från andra banker satsar vi delar av våra resurser för att bidra till bygdens framtid. Allt för att skapa bättre förutsättningar för hållbar tillväxt, företagsamhet, kompetenshöjning och utveckling av vårt kära Sörmland. Grunden till detta läggs redan i unga år. Genom satsningen på ”Skicka vidare Kunskap” bidrar banken till grunden för ett livslångt lärande.

• Skola

• skickar vidare