Inbjudan till pressvisning av det nyrenoverade slottet

Inbjudan till pressvisning av det nyrenoverade slottet

Efter ett år av omfattande renoveringsarbete är det dags att åter slå upp portarna till Sofiero slott. Välkommen till pressvisning tisdagen den 4 juni klockan 15.00-16.30.

Våren 2023 påbörjades den omfattande renoveringen av Sofiero slott. En förbättrad besöksupplevelse har stått i fokus när det tidigare kungliga sommarresidenset har rustats upp. Slottets södra gavel har fått en mindre tillbyggnad dit Sofiero slottsrestaurangs kök flyttat, och dessutom har Slottscaféets glasveranda byggts ut för att rymma fler gäster. Slottet har fått en liten slottsbutik som drivs i egen regi samt bättre möjligheter till konferenser. Ett mål med renoveringen är att kunna bedriva verksamhet på slottet året runt.

Lagom till sommarens högsäsong slår slottsportarna upp för besökarna. Detta firas i dagarna fem, med aktiviteter för hela familjen och förlängda öppettider den 5–9 juni. Röda mattan rullas ut och slottets våningar smyckas med vackra blomsterarrangemang. En höjdpunkt är den helt nya permanenta utställning ”Sagan om Sofiero – från kunglig park till folkets trädgård” som ger fördjupad inblick i det kungliga livet på Sofiero. På samma våning blir det urpremiär för säsongens färgstarka utställning ”Astrid Lindgren – fantasins landskap”.

Samma dag besöker HM drottning Margrethe av Danmark och HKH prinsessan Benedikte av Danmark Sofiero och pressen erbjuds en unik fotomöjlighet. Läs mer här>

Efter pressvisningen finns möjligheten att stanna kvar och närvara vid den officiella invigningen vars program leds av värdparet Mark Levengood och Ebba Kleberg von Sydow.

Välkommen till pressvisning av slottet den 4 juni klockan 15.00-16.30.

• Samling i entrén, tid meddelas vid anmälan.
  • Anmälan genom mejl senast 29 maj till: mira.jalamo@helsingborg.se.
  • Meddela om ni även är intresserade av fotomöjlighet av HM drottning Margrethe av Danmark och HKH prinsessan Benedikte.
  • Meddela om ni önskar göra enskilda intervjuer med verksamhetschef, projektledare eller utställningsproducenter.
  • Meddela om ni önskar delta i den officiella invigningen efter pressträffen.

Program för pressvisningen
15.00-15.10 – Caroline Lundholm, verksamhetschef, om renoveringen och möjligheterna framåt.
15.10- 15.20 – Marcus Nemrin, kökschef på Sofiero Slottsrestaurang.
15.20-15.30 – Anna Schibli, program- och utvecklingschef, om nya permanenta utställningen "Sagan om Sofiero – från kunglig park till folkets trädgård".
15.30-15.40 –Stine Nordahn Larsson, utställningsproducent, och Karin Eliasson, curator, om nya utställningen "Astrid Lindgren – fantasins landskap".
15.40-15.45 – Stine Nordahn Larsson, utställningsproducent, och Anette Nilsson, trädgårdsinspiratör, om "Potager – Det blommande skafferiet".
15.45-15.55 Tid för frågor.
16.00-16.30 Guidad rundvandring i slottet.
16.30-16.45 Visning av "Potager" i trädgården.
17.00-19.30 Officiell invigning.

För mer information om pressträffen:
Mira Jalamo, kommunikatör, mira.jalamo@helsingborg.se, 0721 -88 54 99.