Kom tätt intill vårens gulligaste blommor – intervju med Sara Bratt

Kom tätt intill vårens gulligaste blommor – intervju med Sara Bratt

Som små kopior av sina större syskon väcker miniatyrnarcisserna både vuxna och barns upptäckarglädje. Sofieros trädgårdsdesigner Sara Bratt har skapat en unik vårutställning i Vinhuset.

Sedan länge är narcissen ett högt älskat blomstersläkte i England. Och visst går det att förstå varför. Med sina pigga färger, högburna blomsterhuvuden och utsökta detaljrikedom väcker de både habegär och vårkänsla. Mer än 25 000 sorter tillhör släktet narcissus som vi brukar kalla för påsk- och pingstliljor. Minst av dem alla är miniatyrerna.

–Jag har alltid fascinerats av de yttepyttesmå narcisserna. De är så små att de lätt försvinner i en rabatt men de är väldigt fina att plantera i kruka, säger Sofieros trädgårdsdesigner Sara Bratt.

Inför vårens första utställning i Vinhuset – ”Vårens miniatyrer” – har 25 olika sorters mini-narcisser planterats i ett 50-tal krukor återanvända från Claus Dalbys utställning i Orangeriet för ett par år sedan. Att samla ihop så många olika sorter kräver tålamod.

– De mest eftersökta sorterna får man vänta länge på att få tag på. Efterfrågan är alltid större än utbudet när det kommer till de allra minsta vårlökarna, säger Sara Bratt.

De små lökväxterna får sällskap av andra vårliga skönheter, som primulor och violer av olika slag. Krukorna arrangeras på ett långbord, allt för att det ska vara enkelt att närstudera de vackra blommorna. Utställningen är levande och utvecklas i takt med att våren och blomningen framskrider.

”Vårens miniatyrer” vänder sig till både stor och liten. Förutom att kika på alla rara blomster kan barnen leta efter små, söta figurer som flyttat in bland blommor, krukor och fat.

–Det är ett kul inslag som passar fint ihop med miniatyrblommorna. Dessutom har en tjuvaktig liten sork tagit ett knippe vårlökar. Vi vill gärna ha hjälp att leta reda på dem, säger Sara Bratt.

VAD: Vårens miniatyrer
NÄR: 8 april–5 maj