Illustration av Linda Nurk

Pressvisning av utställningen Evigt mode

En av årets höjdpunkter på Sofiero är utställningen Evigt mode – en utställning om vår tid. Med nyskapande formspråk och blomstrande inslag från kända kreatörer levandegör utställningen en rad tankar om mode och hållbarhet. Välkommen på pressträff 6 maj.

I ett unikt urval av skräddarsydda kreationer av kända designers och plagg i återvunna material tolkar utställningen Evigt mode – en utställning om vår tid den rådande tidsandan, där mode handlar allt mer om att förlänga livslängden på våra plagg och därmed ge dem ett nytt liv.

Utställningens teman kretsar kring hur hållbarhet kan kopplas till tidsaspekten. Kan mode överhuvudtaget vara evigt? Hur är det förenligt med modet som förutsätter ständig förnyelse? Hur har synen på mode förändrats över tid?

Medverkande modehus och kreatörer är bland andra: Cecilie Bahnsen, Rave Review, Linda Nurk, Remake Stockholms Stadsmission, Stine Goya, Jennifer Blom och Henrik Vibskov. I utställningen visas även plagg som tillhör kronprinsessan Mary av Danmark. Modedesignstudenter från Borås Textilhögskola ställer ut verk på temat hållbarhet och redesign.

Den 6 maj klockan 10.00 bjuder Sofiero in till pressträff och förhandsvisning av den unika utställningen. På plats är Anna Schibli, tillfällig verksamhetschef samt program- och utvecklingschef på Sofiero. Utställningens kurator Ulrika Kyaga medverkar via länk.

TID: torsdag 6 maj klockan 10.00.
PLATS: Sofiero slott, Helsingborg.

Meddela om du kommer senast 5 maj till mira.jalamo@helsingborg.se

Evigt mode – en utställning om vår tid visas i slottets utställningsvåning från 7 maj till 26 september 2021.

Så hanterar Sofiero covid-19
Med anledning av covid-19 har vi vidtagit nödvändiga åtgärder för att säkerställa en trygg miljö för våra besökare och anställda. Läs mer på Sofieros webbplats >

Mira Jalamo, presskontakt Helsingborg Arena & Scen, 0721-88 54 99