Årets trädgårdsfest ställs in

Årets trädgårdsfest ställs in

Den stora Trädgårdsfesten på Sofiero slott och slottsträdgård i slutet av augusti är en tradition för många besökare. I år sätter myndigheternas restriktioner stopp för det populära evenemanget. Sofiero håller öppet som vanligt alla dagar hela säsongen.

Sista helgen i augusti skulle Den stora Trädgårdsfesten ha ägt rum på Sofiero för 24:e året i rad. Nu tvingas man ställa in det uppskattade evenemanget på grund de restriktioner kring stora folksamlingar som införts av myndigheterna till följd av coronapandemin.

– Vi har hoppats in i det sista och tittat på alternativa lösningar, men har kommit till en punkt där vi ser att det inte är möjligt att genomföra evenemanget i år. Det är förstås otroligt tråkigt för alla, såväl medverkande som besökare. Men trygghet och säkerhet går givetvis först i alla lägen. Nu får vi istället se fram emot nästa år och njuta av allt annat som parken har att erbjuda hela säsongen. Vi har öppet som vanligt och här finns alltid ny inspiration att hämta, säger Martina Arnér, projektledare för Den stora Trädgårdsfesten.

Sommaren på Sofiero

• Parken och utställningarna håller öppet dagligen hela sommaren klockan 10-18.
  • Juni till augusti är högsäsong för 40 000 sommarblommor och rosor, perenner och blommande träd. Som vanligt bjuder Sofieros rabatter på ett helt nykomponerat sommarflor, i år med en hel del nyheter. Under en promenad i parken är det lätt att inspireras av årets alla nya blomsterkompositioner och få idéer till sin egen trädgård.
  • I slottet visas Josef Franks flora, en unik utställning skapad av Svenskt Tenn med Josef Franks botaniska mönster. I Orangeriet kan besökarna djupdyka i pelargonen och dess historia i utställningen Passion för pelargon.

Så hanterar Sofiero covid-19
Vi har anpassat parken för att säkerställa en trygg miljö för våra besökare. Bland annat har vi begränsat för hur många besökare som kan vistas samtidigt i slottet, caféet och utställningarna. Det kan innebära väntetid. I parken finns avståndsskyltar, hänvisningar och värdar för att se till att avstånd hålls.

Martina Arnér, projektledare, 0706-17 37 78, martina.arner@helsingborg.se
Anna Schibli, programchef, 0768-55 97 74, anna.schibli@helsingborg.se