Rekordmånga har besökt Sofiero säsongen 2020. Foto: Mattias Berglund

​Nya sätt att nyttja slottsparken under rekordår

Svenskarna hemestersommar lockade många att upptäcka besöksmål på hemmaplan. Sofiero slott och slottsträdgård i Helsingborg har aldrig tidigare haft så många besökare, trots inställda evenemang, coronaanpassningar och uteblivna internationella turister. Parken har i större utsträckning använts mer för umgänge utomhus, avkoppling och rekreation.

Under Höstljus i oktober och november i år slog Sofiero sitt fyra år gamla besöksrekord. När parken stängde för säsongen kunde man räkna in totalt 161 169 besökare för 2020.

– Det är hemestern som slår igenom. Här finns 15 hektar parkområde att uppleva och umgås utomhus med avstånd. Folk från hela Sverige har hittat till oss i år. Extra roligt är att vi har haft fler barn och unga bland våra besökare än tidigare, säger Anna Schibli, programchef och tillförordnad verksamhetschef.

Det är fyra år sedan som Sofiero slog rekord förra gången. Då var besökssiffran 154 385 och det var parkens 150-årsjubileum med kungabesök och flera stora evenemang. 2020 har varit ett annorlunda år på grund av pandemin. Populära evenemang som Den stora trädgårdsfesten, Sofiero Classic samt sommarens konserter har fått ställas in och internationella besökare har uteblivit. Parken har coronaanpassats på olika sätt, besökarna har haft möjlighet att sprida ut sig och på ett tryggt sätt ta del av utställningarna och allt som den stora parken har att erbjuda.

Det är inte bara det nya besöksrekordet som överraskat Sofiero säsongen 2020 utan även besökarnas sätt att göra slottsparken till sitt eget vardagsrum.

– Ett helt nytt beteendemönster har blivit tydligt. Vi har nog aldrig haft så många picknickfiltar och kaffetermosar i parken som i år. Jag har sett frisbees och badmintonspelare på gräsmattorna och några har njutit av en bok i sin medhavda solstol. Precis så vill vi att parken ska nyttjas, säger Anna Schibli.

Se filmen om året på Sofiero

Anna Schibli, programchef och tillförordnad verksamhetschef, 0768-55 97 74, anna.schibli@helsingborg.se