Ljusstämning på Sofiero slott och slottsträdgård 2-5 november 2017. Foto: Sophie Håkansson

​Sagolika ljus ger stämning till Sofiero

För fjärde året i rad skänker tusentals marschaller och magiska ljus en sagolik känsla till Sofiero slott och slottsträdgård i Helsingborg. Välkomna till årets Ljusstämning 2–5 november.

När höstmörkret sänker sig bjuder Sofiero slott och slottsträdgård in till några stämningsfulla kvällar med hög mysfaktor. Under Ljusstämning utlovas aktiviteter och upplevelser som passar alla åldrar. Nytt för i år är att parken är upplyst i ett större område än tidigare.

– Vi har låtit oss inspireras av sagornas värld. Det är finstämt och försiktigt. En vackert belyst park, helt enkelt. När man kommer ner till Barnens Sofiero tar vi ut svängarna lite mer, säger Viktor Hallonsten, teknisk samordnare som tillsammans med  projektledare Matthias Bong och projektgruppen har tagit fram idéerna kring ljussättningen.

Vid lekstugorna är det fritt fram för barnen att pyssla och leka i sagoskogen där de talande träden är inbäddade i ett magiskt ljus. Runtom i parken serveras mat och dryck, i det höstpyntade Orangeriet kan besökarna värma sig med soppa och nybakat bröd, Sofiero Slottsrestaurang serverar en speciell Ljusstämningsmeny och i café Glasverandan finns kaffe, goda smörgåsar och kakor.

– Vi hoppas att folk ska komma hit, njuta av Sofiero i nytt, sagolikt ljus och ha en härlig höstkväll tillsammans, säger Matthias Bong, projektledare för Ljusstämning.

När: 2-5 november klockan 17-21
Entré: 100 kronor, fri entré för barn och ungdom samt med Kulturkortet och Sofiero Årskort.

Mer information:
Matthias Bong, projektledare, tel: 0702-50 58 55