Foto: Sophie Håkansson

Sensommarens goda – inspiration, kunskap och hälsa

I slutet av augusti öppnar Sofiero upp för ”Sensommarens goda”. Under tio dagar kan besökarna njuta lite extra av allt som gör livet gott att leva – med fokus på säsongens magnifika blomsterflor, kunskap och hälsa.

Parken bjuder på trädgårdsinspiration, utställningar, workshops och föreläsningar och aktiviteter för barnen.”Sensommarens goda” pågår 26 augusti–4 september och erbjuder något för alla åldrar: livsnjutare, nyfikna eller specialintresserade trädgårdsfantaster. Alla aktiviteter ingår in entréavgiften men vissa av dem behöver förbokas då antalet platser är begränsade.

Inspiration
Inspireras av blomsterutställning, inspirationsträdgård och magnifika bordsdukningar. Samla inspiration till din egna trädgård och njut av livets goda.

Kunskap
Vill du lära dig mer om hur du kan odla hållbart eller kanske hur man fermenterar grönsaker? Under sensommarens goda finns en mängd sätt att fylla på kunskapsbanken.

Hälsa
Njut av livets goda under en afterwork i orangeriet, med livemusik och något gott att äta! Ge dig själv en lugn, stillsam yogastund eller varför inte testa på ett skogsbad?

Den goda trädgården
Kan en trädgård vara både vacker, hållbar och ätbar? Vår trädgårdsdesigner Sara Bratt har designat just detta - en ätbar, flerårig prydnadsträdgård.

Dahliakvarteret
I slutet av sommaren exploderar dahliakvarteret i starka färger. Här blommar över 30 olika dahliasorter i alla tänkbara nyanser och former. Det är en fröjd för ögat!

Murrabatten
Nypremiär! Den 150 meter långa och 5 meter breda rabatten sträcker sig längs Sofieros östra mur. En omfattande renovering har pågått under ett par år och nu är rabatten fylld med perenner i olika nyanser av lime, rosa och violett.

Axplock ur programmet:

• Utställningarna "Spara & Slösa" av Louise Bondebjer och Johanna Bank samt  "Blomsternjutning" av Kullafloristen
  • SOMA jazzkvintett
  • Guidad tur: Den goda trädgården med Sara Bratt
  • Inspirerande föreläsningar med Hanna Jönsson, Linnéa Dickson, Surtanten och Bodil Åsberg
  • Afterwork i Orangeriet
  • Yoga och meditation med Lotta van de Vaart
  • Skogsbad med Grönt & Lugnt

Läs hela programmet på Sofieros webbplats>

Emelie Niskanen, projektledare, Emelie.Niskanen@helsingborg.se, 0721-82 05 36