Sofias bro reser sig över ravinen i Sofiero slottspark. Foto: Johanna Kärnstrand

Sofias bro vinnare av Stålbyggnadspriset 2021

Sofias bro på Sofiero har idag vunnit det ärofyllda Stålbyggnadspriset – ett pris som delas ut till de främsta byggnadsverken i Sverige. Bron, som invigdes 2018, knyter samman slottsparkens olika delar och skapar en möjlighet för alla att njuta av blomsterprakten i ravinen.

Stålbyggnadsinstitutet delar vartannat år ut Stålbyggnadspriset till ett byggnadsverk där man på ett innovativt, miljömässigt hållbart och arkitektoniskt tilltalande sätt utnyttjat stål i konstruktionen. Sofias bro tog hem priset 2021, i konkurrens med sex nominerade och tre finalister, däribland Folke Bernadottes Bro i Stockholm och Strandgatan 24 i Umeå.

– Vi är mycket glada och stolta över utmärkelsen. När vi påbörjade projektet hade vi en vision om att skapa en större tillgänglighet i parken genom att förbinda båda sidorna av ravinen med en bro. Bron möjliggör att alla, oavsett funktionsvariation, kan uppleva den storslagna rhododendronblomningen. Men det var viktigt att bron skulle vara elegant och ha ett eget visuellt utryck utan att konkurrera med parkens skönhet. Sofias bro har blivit en succé bland våra besökare. Att vi nu har fått Stålbyggnadspriset 2021 är en bekräftelse på att visionen blev verklighet! säger Mikael Löfving, trädgårdschef på Sofiero.

Vinnaren presenterades på Stålbyggnadsdagen i Stockholm 28 oktober. Mikael Löfving från Helsingborg Arena & Scen samt Torgny Johansson från Helsingborgs stad var med och tog emot priset tillsammans med arkitektbyrån Dissing + Weitling.

Stålbyggnadsinstitutets motivering
En elegant bro som är perfekt inpassad på sin plats över en djup bäckravin i Sofiero slottspark. Brobanan kröker sig i en öppen s-form, och ansluter till parkens slingrande stigar. Bron ger en illusion av att den böjer sig i sidled, men dess konstruktiva lådbalk är spikrak. Med utnyttjandet av balkens vridstyvhet har man kunnat bygga en strukturellt enkel konstruktion, samtidigt som alla uppfattar bron som slingrande.

Konstruktionen är kongenial med form och funktion, och lika vacker för den som går över bron, som för den som betraktar den underifrån. Här har stålets möjligheter tagits väl tillvara. Brons hela gestalt, de smäckra och eleganta detaljerna, vittnar om hur bra det kan bli när arkitekt och konstruktör har arbetat tillsammans från skiss till genomförande.

Fakta om Sofias bro
Sofias bro är en spektakulär bro som i sin enkelhet och design har bidragit till en ny möjlighet för alla, oavsett funktionsvariation, att beskåda parkens blomsterprakt från ovan. Projektet är ett samarbete mellan Helsingborg Arena och Scen, Stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborgs stad, arkitektfirman Dissing + Weitling och entreprenören Bladt Industries.

Total längd: 57,3 meter
Bredd: 2,6 meter
Vikt: 40 ton
Högsta höjd: 12 meter
Konstruktionstyp: balkbro
Längsta brospann: 56,8 meter
Material: stål

Arkitektkontor: Dissing + Weitling
Konstruktör: Schlaich Bergermann Partner
Byggentreprenör: Bladt Industries

Byggår: 2017-2018
Invigning: april 2018
I samband med Sofieros 150-års jubileum den 6 juni 2016 tog kung Carl XVI Gustaf det symboliska spadtaget till bron.

Läs mer här om Sofias bro här
Läs mer om Stålbyggnadspriset här

För mer information
Mikael Löfving, trädgårdschef på Sofiero, mikael.lofving@helsingborg.se, 0708-193827