Nyhet -

Softhouse expanderar investeringsportföljen ytterligare - investerar i energiteknikföretaget dLab

Softhouse Invest har investerat i energiteknikföretaget dLab som arbetar för leveranssäkra och resurseffektiva elnät. Softhouse Invest, som tidigare investerat i bl a T-Kartor och Shopit, har valt att investera i den senaste nyemissionen hos dLabs. Kapitalet ska användas till en expandering utomlands och en börsintroduktion under 2021.

– Vi är otroligt glada och stolta över möjligheten att få vara med och bidra i dLabs resa mot ett ännu smartare och mer leveranssäkert elnät. Extra roligt är att vi kan bidra till en sån här satsning med vår starka kompetens inom analys, mjukvara- och teknikutveckling, säger Stefan Johansson VD Softhouse Invest.

dLab analyserar och mäter händelser i elnätet med målet att förhindra strömavbrott. Man arbetar för ett elnät som har hög leveranssäkerhet, som är resurseffektivt och som står väl rustat för framtidens krav. Lösningen på det är att öka insikten i elnätets status genom att tillgängliggöra och visualisera analys och statistik, baserad på stora mängder data, som enkelt ger en överblick över elnätets tillstånd.

Affärsidén till dLabs föddes som ett akademiskt projekt efter stormen Gudrun för att identifiera kommande avbrott innan de sker.

Softhouse Invest har idag sju bolag i sin portfölj och har tidigare investerat i Shopit, T-kartor, Emerge, Tölve, Pitchler och Compare-IT.

För mer information, kontakta:

Stefan Johansson, VD, Softhouse Invest AB

0706- 300 453

stefan.johansson@softhouse.se

Anna Bäcklin, Koncernchef Softhouse Consulting

anna.backlin@softhouse.se

Rebecka Lindhe, Marknad- och kommunikationschef, Softhouse Consulting

0729 – 829 409

rebecka.lindhe@softhouse.se

Om Softhouse Invest

Softhouse Invest fokuserar på innovativa idéer och företag där vår kompetens och expertis hjälper entreprenörer att lyckas genomföra stora idéer. Softhouse Invest investerar i både etablerade och nya bolag med projekt, lösningar och produkter som vi tror på och där vi kan vara med och bidra med vår kompetens som skapar framtidens digitala affärer.

Softhouse Invest är en del av Softhouse som utvecklar digitala affärer, mjukvara och människor. Softhouse erbjuder Agil mjukvaruutveckling och konsulttjänster inom IT, ledarskap och coaching. Softhouse har ca 200 medarbetare fördelade på kontoren i Stockholm, Malmö, Karlskrona, Karlshamn, Växjö, Jönköping och Sarajevo.

• startup
  • investering