Tjänsteroboten Aiida fyller 1 år

Aiida är en digital assistent byggd på artificiell intelligens för professionella användare som jobbar med redovisning, revision och andra former av dokument- och ärendehantering. Idag firar hon sin första födelsedag med en jubileumsuppdatering. Tjänsten lanserades i maj 2016 av den svenska startupen och techföretaget SoftRobot.

Tjänsten Aiida var från början tänkt att tillämpas på redovisningsbranschen men har blivit mer generell med hjälp av vad hon har lärt sig från sina användare. Med hjälp av 30 företag och 100 användare har man hittat nya användningsområden för hittills 5 branscher inom tjänstesektorn.

- “Det har varit ett mycket spännande år. Genom att hålla oss öppna för alla möjligheter med teknologin och att ta tillvara på våra användares idéer har vi kunnat röra oss snabbt framåt.” säger Jan Lundqvist, vd på SoftRobot.

I den nya uppdateringen lanseras nya möjligheter för att förenkla processen för konsulter och anställda som jobbar med olika revisions- och inventeringsuppdrag, ekonomisk fastighetsförvaltning och andra former av dokument- och ärendehanteringsprocesser. Bland funktionerna som implementeras finns inloggning och signering via BankID, en starkare och mer generell motor för artificiell intelligens, ett innovativt sätt att kontrollera och attestera dokument och ett nytt gränssnitt som ska göra att användarna kan spara ännu mer tid i plattformen.

Företaget har idag både små och stora företagskunder i traditionella branscher som behöver hjälp med att hålla sig konkurrenskraftiga i den digitala tidsåldern.

- “Vi ser stora möjligheter att påverka de områden vi rör oss i enormt. Att vi har hittat en modell som går att tillämpa på flera olika branscher leder till innovativa lösningar som går att göra gemensamma även över branschgränserna.” - säger Jan Lundqvist.

• digitalisering
  • ai
  • artificiell intelligens
  • bokföring
  • fintech
  • startup
  • tech
  • redovisning
  • revision

SoftRobot är en tech startup som jobbar med artificiell intelligens och smarta lösningar på problem i branscher som tidigare haft en låg digitaliseringstakt. Företaget grundades i slutet av 2015 och är baserade i Uppsala.

Företagets första officiella tjänsterobot är Aiida - en digital assistent. Hon är en tjänst på webben och i telefonen som förstärker användarna i sitt arbete med hjälp av machine learning! Aiida är tillgänglig för användare som jobbar med redovisning, revision och andra former av dokument- och ärendehantering!

Jan Lundqvist

Oskar Johnson Hägglund