Solar laddar om – byter ut alla fossilbilar

Solar laddar om – byter ut alla fossilbilar

Solar har tagit ytterligare ett viktigt beslut för att minska företagets klimatpåverkan. Från och med nu är alla nya tjänstebilar hos Solar 100 % eldrivna.

Att Solar tar hållbarhet och klimatomställning på allvar är ingen nyhet. Solar är sedan en tid tillbaka anslutna till det globala hållbarhetsinitiativet Science Based Targets initiatives för att säkerställa att bolagets klimatmål ligger i linje med vad forskare anser behövs för att nå Parisavtalet, och den egna verksamheten ska vara koldioxidneutral senast 2030.

Hos Solar Sverige vill man dock snabba på processen ytterligare, och som en del i det har Solar nu införskaffat sin sista tjänstebil med fossilmotor.

– Vissa saker är enklare än andra att ta beslut om, och jag anser att om det finns områden där vi enkelt kan minska vår påverkan så ska vi göra det, säger Anders Koppel, vd för Solar Sverige. Varför ska vi vänta med att göra skillnad om vi lika gärna kan genomföra det nu?

En beställning på ett 100-tal elbilar har precis lagts, och från och med nu kommer alla nya tjänstebilar hos Solar drivas med 100% el. Solar har också inlett ett arbete med att bygga en egen infrastruktur för elbilsladdning, som innebär att alla Solars anläggningar runtom i landet kommer att ha elbilsladdare tillgängliga för personal, kunder och leverantörer.

Redan i dag sker Solars omtyckta Fastbox-leveranser huvudsakligen med fossilfria transportmetoder och elbilar, och i de fall där tyngre lastbilar används drivs dessa av den mest miljövänliga dieselsorten, HVO100.

– Än så länge är det inte möjligt att direkt byta ut de större lastbilarna, men självklart kommer det göras så snart det går att genomföra på ett vettigt sätt. Nu fokuseras det på att byta till mer miljövänliga alternativ i stadsregioner. Detta för att få störst utväxling på de insatser som görs, säger Anders Koppel, och fortsätter:

– Det här är så långt vi kommer just nu, och vi är övertygade om att det är rätt väg att gå. Visst kan man höra skräckhistorier om batterier som tar slut och långa laddköer, men man måste också komma ihåg att hållbarhet inte kommer av sig självt. Du måste vara beredd att göra något om du ska förändra något. Och då får man kanske bli lite bättre på att planera sin körning om det är så att det bidrar till en mer välmående planet.

Solar Sverige AB
Solar Sverige är i dag en av Europas ledande sourcing- och servicepartners med verksamhet främst inom el, VVS, industri och klimat/energi. Vår kärnverksamhet kretsar kring varuförsörjning, tjänster och optimering av våra kunders verksamheter. Vi tror på kraften i att tänka framåt och strävar alltid efter att förstå våra kunders behov i syfte att tillhandahålla relevanta, personliga och värdefulla tjänster. Läs mer på solar.se

Matias Mosesson

Presskontakt Vice President, Commercial Market

Solar Sverige är hela Sveriges el- och VVS-partner och ledande inom sourcing & services

Solar Sverige är en del av Solar Group, ett av norra Europas ledande sourcing- och serviceföretag. Solar erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster, främst inom el, VVS, industri och klimat/energi.

Vi gör våra kunder till vinnare
Som sourcing- och servicepartner fokuserar vi på den enskilda kunden. Vi arbetar kontinuerligt med att bekanta oss med kundens unika behov för att kunna erbjuda relevanta, personliga och värdeskapande lösningar som gör våra kunder till vinnare. Vi erbjuder skräddarsydda tjänster som hjälper våra kunder att optimera sina processer, utveckla sina verksamheter och leverera bättre projekt. Våra snabba och flexibla leveranser hjälper våra kunder att öka sin produktivitet. Vi levererar rätt produkter i rätt tid, oavsett när, var och hur du behöver dem.

Solarkoncernen
Solar grundades i Danmark år 1919 och är i dag noterat på OMX Nordiska Börsen. Huvudkontoret är beläget i Vejen, med verksamhet i fem länder i norra Europa och 3 000 anställda medarbetare. Koncernen har dotterbolag i Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna och Polen.

Solar Sverige AB
Solar startade sin verksamhet i Sverige år 1989. Solar Sverige AB, med huvudkontor i Göteborg, har cirka 650 anställda. Vi har 30 butiker runt om i Sverige och två centrallager som är belägna i Örebro och Halmstad.

Gullbergs Strandgata 15