Gå direkt till innehåll
En visualisering av hur Solars nya logistikcenter i Kumla skulle kunna komma att se ut

Solar Sverige bygger nytt logistikcenter i Kumla

Solar Sverige håller på att växa ur sina befintliga lagerbyggnader i Halmstad och Örebro. Därför har man beslutat att lagerverksamheten ska konsolideras till ett logistikcenter i Kumla. Det nya centret beräknas tas i drift under 2026 och kommer att utgöra navet för Solars Sveriges distribution.

Solar Sverige bygger ett nytt logistikcenter för att säkerställa en god framtida tillväxt - med stort fokus på förbättrad arbetsmiljö och hållbarhet. Målsättningen är att ta nästa steg i en pågående tillväxtresa och att skapa förutsättningar för en hållbar distribution, ur såväl ett miljömässigt som ett socialt perspektiv.

− Inom Solar Sverige arbetar vi ständigt med att utvärdera den egna verksamheten för att fortsätta utvecklas. Vi är övertygade om att konsolideringen till ett logistikcenter kommer att stärka vår organisation och säkerställa god kapacitet under en väldigt lång tid framöver. Den kommer även att höja leveranskvaliteten till våra kunder och arbetsmiljön för våra medarbetare, säger Anders Koppel, vd för Solar Sverige.

Fortsatt tillväxt och utveckling av produkter och tjänster
Genom att centralisera distributionen och lagerhanteringen till ett logistikcenter kommer Solar Sverige att kunna erbjuda en ännu bättre kundupplevelse. Den nya anläggningen i Kumla kommer att skapa möjligheter för fortsatt tillväxt och bidra till att alla kunder kan erbjudas samma upplevelse. Det nya logistikcentret kommer även att skapa förutsättningar för ett bredare sortiment och en vidareutveckling av Solar Sveriges tjänster och koncept.

Ett logistikcenter med hållbarhet i fokus
Byggnationen av det nya logistikcentret är ett viktigt steg i Solar Sveriges fortsatta resa mot en hållbar framtid. Anläggningen kommer att byggas med en tydlig hållbarhetsvision och certifieras enligt miljöcertifieringssystemet BREEAM.

– Hållbarhet är en viktig del i Solars strategi och kommer självklart att genomsyra byggnationen av vårt nya logistikcenter. Den nya byggnaden kommer att vara självförsörjande genom solenergi och fullt utrustad med LED-belysning. Vi kommer också att ta hänsyn till den biologiska mångfalden i vårt närområde både innan, under och efter byggnationen, säger Anders Koppel.

Förbättrad arbetsmiljö genom moderna och innovativa teknologier
Genom att använda moderna och innovativa teknologier kommer Solar Sverige att minska sin miljöpåverkan, förbättra arbetsmiljön för de anställda och erbjuda en bättre kundupplevelse. Det nya logistikcentret kommer att ha en hög automationsgrad med innovativ och framtidssäkrad utrusning, till exempel Autostore och automatiskt styrda truckar.

– I och med det nya logistikcentret kommer vi att kunna ta nästa kliv i vår innovations- och automatiseringsresa. Den höga automationsgraden kommer att bidra till ökad kapacitet, effektivare plockning och förbättrad logistik, vilket kommer ha positiva effekter för både medarbetare och kunder, säger Anders Koppel.

Det nya logistikcentret i Kumla beräknas tas i drift under 2026 och får en lagerbyggnad på 45 500 kvadratmeter och 2 000 kvadratmeter kontor. Den sammanlagda investeringen uppgår till närmare en miljard kronor.

Solar Sverige AB
Solar Sverige är i dag en av Europas ledande sourcing- och servicepartners med verksamhet främst inom el, VVS, industri och klimat/energi. Vår kärnverksamhet kretsar kring varuförsörjning, tjänster och optimering av våra kunders verksamheter. Vi tror på kraften i att tänka framåt och strävar alltid efter att förstå våra kunders behov i syfte att tillhandahålla relevanta, personliga och värdefulla tjänster. Läs mer på solar.se

Anna Stranne

Presskontakt Communications Lead

Solar Sverige är hela Sveriges el- och VVS-partner och ledande inom sourcing & services

Solar Sverige är en del av Solar Group, ett av norra Europas ledande sourcing- och serviceföretag. Solar erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster, främst inom el, VVS, industri och klimat/energi.

Vi gör våra kunder till vinnare
Som sourcing- och servicepartner fokuserar vi på den enskilda kunden. Vi arbetar kontinuerligt med att bekanta oss med kundens unika behov för att kunna erbjuda relevanta, personliga och värdeskapande lösningar som gör våra kunder till vinnare. Vi erbjuder skräddarsydda tjänster som hjälper våra kunder att optimera sina processer, utveckla sina verksamheter och leverera bättre projekt. Våra snabba och flexibla leveranser hjälper våra kunder att öka sin produktivitet. Vi levererar rätt produkter i rätt tid, oavsett när, var och hur du behöver dem.

Solarkoncernen
Solar grundades i Danmark år 1919 och är i dag noterat på OMX Nordiska Börsen. Huvudkontoret är beläget i Vejen, med verksamhet i fem länder i norra Europa och 3 000 anställda medarbetare. Koncernen har dotterbolag i Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna och Polen.

Solar Sverige AB
Solar startade sin verksamhet i Sverige år 1989. Solar Sverige AB, med huvudkontor i Göteborg, har cirka 650 anställda. Vi har 30 butiker runt om i Sverige och två centrallager som är belägna i Örebro och Halmstad.

Gullbergs Strandgata 15