Serie LRA finns i olika storlekar och är särskilt anpassad för lödrök

Hur tar ni hand om lödröken på er arbetsplats?

Lödröken är farlig att andas in
I samtliga lödningsprocesser bildas stora mängder lödrök som kan vara farlig för personalens hälsa. I lödrök finns det flussmedelsrester, lödpartiklar, gaser och ångor som måste ledas bort och filtreras. Det absolut bästa är att suga upp dem redan vid källan där de uppstår för att minimera spridning.

Desto mindre partiklarna är desto större är risken att luften som man andas in kan vara farlig. Partiklar som är mindre än 0,4 µm passerar genom lungornas alveoler och ut i blodet och därmed kan ämnen som inte nödvändigtvis är giftiga orsaka svåra hälsoproblem.

Hur tar ni hand om lödröken på er arbetsplats?
Har ni sett över hur ni tar hand om lödröken på er arbetsplats? Har ni ett bra utsug med ett filtersystem som är avsett för att ta hand om lödrök? Hur ofta byter ni filter? Vi hjälper er att hitta en smidig och kostnadseffektiv lösning med rätt utsug och rätt tillbehör för arbetsplatsen. Utsugen i LRA serien är lätta att hantera och att underhålla, det är enkelt att byta filter och filterkassett.

Serien LRA finns i många olika storlekar och är särskilt anpassad för lödrök

Ta hand om din personal - den är värdefull
Tänk på att som arbetsgivare är man skyldig att se till så att gränsvärdena inte överskrids, man skall vara noga med att begränsa luftföroreningar. Med utsugen i LRA-serien hittar vi snabbt och enkelt ett sätt att få en renare arbetsplats och en friskare personal.

Funderar du på utsug för andra farliga ämnen? Här hittar du fler utsugsvarianter.

Läs mer om lödning på arbetsmiljöverket

Ring eller maila din fråga till